Nieuws Maart 2013

Del Bosque selecteert negen Barça-spelers

Afgelopen week maakte Vicente Del Bosque zijn Spaanse selectie bekend voor de aanstaande kwalificatiewedstrijden voor het WK 2014, tegen Finland en Frankrijk. Zoals altijd wordt FC Barcelona veelvuldig gepresenteerd, dit keer met maar liefst negen spelers uit de selectie van de blaugranas. Víctor Valdés, Gerard Piqué, Jordi Alba, Sergio Busquets, Andrés Iniesta, Cesc Fàbregas, Pedro Rodríguez, David Villa en Xavi Hernández gaan allemaal met de Spaanse bondscoach mee. Ook Xavi is dus geselecteerd, ondanks dat hij momenteel aan zijn hamstring geblesseerd is, waardoor hij de competitiewedstrijd van zondag tegen Rayo Vallecano moet missen.

Beide wedstrijden van het Spaanse elftal zijn WK-kwalificatiewedstrijden. De eerste wordt op vrijdag 22 maart gespeeld in Gijón, tegen Finland, het land dat momenteel onderaan de groep van vijf teams bungelt met slechts één punt (Georgië staat derde met 4 punten en Belarus staat vierde met 3 punten). De tweede wedstrijd, op dinsdag 26 maart in Parijs, is zonder twijfel cruciaal voor de huidige wereldkampioen. Nadat Spanje met een 1-1 uitslag in het Vicente Calderón twee punten ontzegd werd, hebben de Spanjaarden een goed resultaat tegen het Franse elftal nodig om in de race te blijven voor de koppositie, die de betreffende ploeg verzekert van een directe kwalificatie voor het WK in Brazilië. Spanje en Frankrijk staan momenteel op gelijke hoogte bovenin de tabel met elk zeven punten.

Ondertussen zijn ook Leo Messi en Javier Mascherano opgeroepen door de Argentijnse bondscoach voor de kwalificatiewedstrijden tegen Venezuela en Bolivia. Argentinië staat momenteel bovenaan in de Zuid-Amerikaanse kwalificatiezone.