Nieuws Mei 2011

“Een open wedstrijd”

Voor Dani Alves is het duidelijk: Pep Guardiola geeft zijn spelers een onoverwinnelijk gevoel. De verdediger van Barcelona kijkt dan ook uit naar de Champions League-finale tegen Manchester United. “Ik verwacht dat beide teams zaterdag een open wedstrijd zullen spelen”, vooruitblikkend op de Champions League-finale tegen Manchester United. “Het zijn beide teams die willen voetballen. Ik weet dan ook zeker dat het een spektakelstuk wordt.”

De rechtsback let uit hoe belangrijk het was dat hij het onvoorwaardelijke vertrouwen van trainer Guardiola kreeg toen hij in de zomer van 2008 van Sevilla overkwam voor een bedrag van 35 miljoen euro. “Barcelona betaalde voor mij meer geld dan voor Ronaldinho”, vertelt Alves aan The Guardian. “Dat verhoogde de druk en de verwachtingen. Ik werd daar continu aan herinnerd. Iedereen weet hoe Barcelona speelt. Maar één ding is een wedstrijd van Barcelona bekijken en iets anders is voor Barcelona spelen. Zelfs voor een Braziliaan is dat lastig.”

“In de eerste maanden speelden we niet goed en iedereen dacht dat Josep Guardiola niet in staat zou zijn om Barcelona te leiden”, herinnert Alves zich. “Maar ik bedacht me geen moment toen Barcelona aanklopte. Ik nam een gok, maar ik voelde me gelijk thuis. Kort nadat ik bij de club was gekomen had ik met Guardiola een gesprek waarin hij veel indruk maakte. Hij zei dat ik gewoon mijn eigen spel moest spelen, ik mocht mijn stijl niet veranderen”, aldus de 28-jarige Alves.
“Natuurlijk noemde hij een of twee punten waarop ik mezelf kon verbeteren. Maar verder moest ik spelen zoals ik altijd had gedaan. Om dat spel had Barcelona me gecontracteerd. Als je dat te horen krijgt, geeft dat je als speler veel vertrouwen. Guardiola helpt ons altijd”, vervolgt Alves. “Het is een sensationele coach en we weten dat hij ons altijd helpt. Een van de belangrijkste factoren in zijn werk is dat hij de dingen simpeler kan maken. We trainen daar elke dag op.”

Daniel Alves is sterk onder de indruk geraakt van Manchester United. Volgens de Braziliaan is de Engelse formatie sterker dan in 2009, toen beide teams elkaar in Rome troffen. “Dit Manchester is veel onvoorspelbaarder zonder Cristiano Ronaldo. Je kunt zien dat ze een evenwichtigere ploeg hebben, meer dan een paar jaar geleden. Ze hebben grote spelers en nu gevaarlijk over de hele linie”, vervolgt de verdediger. “Ik weet niet of het komt door Cristiano Ronaldo, maar het is een feit dat Manchester een echt team is. Zeer solide. Dit team wil de bal meer hebben en is minder direct dan het is geweest”, besluit Alves.