Nieuws Februari 2023

Een schitterende start van 2023

De blaugranas bewijzen in de eerste maanden van dit jaar dat ze de beste verdediging van Europa hebben

Het team van Xavi Hernández verkeert op dit moment in uitstekende vorm en je hoeft alleen maar naar de ranglijst te kijken om bewijs te zien van hun uitstekende prestatie, die een voorsprong van acht punten hebben op het als tweede geplaatste Real Madrid. Dat is niet de enige statistiek die bewijst dat FC Barcelona een 2023 heeft om nooit te vergeten. Laten we eens kijken naar enkele cijfers van Barça's start tot het jaar in de competitie en andere competities.

Slechts één doelpunt tegen in de competitie

Barça's verdedigende statistieken vallen dit jaar tot nu toe op. In zeven wedstrijden in La Liga in 2023 kregen de blaugranas slechts één doelpunt tegen. In de top vijf van Europese competities komen alleen Napoli, Real Madrid, Brentford, Atlético Madrid en Fulham in de buurt, met tot nu toe allemaal drie tegendoelpunten in de competitie.

De blaugranas hebben de nul gehouden in zes van de zeven competitieduels in dit kalenderjaar, hetzelfde aantal als de Franse club Nantes. In alle competities heeft Barça acht keer de nul gehouden in 13 wedstrijden, hetzelfde aantal als de Ligue 1-ploeg.

Gedurende het hele seizoen liep Barça ook verdedigend voorop met slechts zeven tegendoelpunten in La Liga, een stuk voor op hun naaste concurrenten Newcastle United en Napoli, die beide 15 tegendoelpunten kregen.

Aan de andere kant van het veld scoorde de ploeg van Xavi 28 doelpunten in slechts 13 doelpunten, een gemiddelde van 2,15 doelpunten per wedstrijd en niet ver van de leider van 2023, Manchester United, die 33 doelpunten scoorde na een wedstrijd meer te hebben gespeeld.

100% record in 2023

In 2023 heeft Barça alle zeven La Liga-wedstrijden gewonnen, hetzelfde totaal als Napoli die het jaar begon met een nederlaag tegen Internazionale. Geen enkel ander team heeft meer wedstrijden gewonnen dan Barça met 11 overwinningen in 13 wedstrijden. De enige wedstrijd die ze niet hebben gewonnen in 90 minuten was het recente 2-2 gelijkspel met Manchester United en het 2-2 gelijkspel met Betis in de halve finale van de Spaanse Super Cup die de blaugranas uiteindelijk wonnen na strafschoppen.

Barça heeft de meeste punten in de competitie gepakt, samen met het Italiaanse Napoli, met een totaal van 21 punten. Beide partijen zijn duidelijke leiders in hun respectievelijke competitie met de Serie A-ploeg 15 punten voorsprong op het als tweede geplaatste Internazionale en de blaugranas acht punten voorsprong op naaste rivaal Real Madrid.

Foto: www.fcbarcelona.com