Nieuws Mei 2011

Eerste training gericht op Wembley

Barça had maandag de eerste training ter voorbereiding op de Champions League-finale van zaterdag in het Wembley Stadium. Puyol en Milito trainden gewoon mee met de rest van het elftal.

De basisspelers van de wedstrijd tegen Malaga hadden een hersteltraining na hun rustdag van zondag. Guardiola trainde met zijn gehele elftal aangevuld met twee spelers van Barça B; Oier Olazábal en Thiago Alcántara. De coach heeft Oier toegevoegd aan het team aangezien tweede keeper Manuel Pinto geschorst is voor de finale.

Carles Puyol en Gaby Milito waren vorig weekend niet mee gereisd naar Malaga om verder aan hun herstel te werken. Hierdoor konden ze maandag normaal meetrainen met de groep en ook deelnamen aan het afsluitende oefenwedstrijdje.

Na de training vertelde Guardiola in de persconferentie dat de wil van het team om te winnen belangrijk is tijdens de finale: “Ik wil dat ze zich bewust zijn wat er op het spel staat. De meeste spelers hebben al veel gewonnen en om te winnen moet alles goed gaan. Hun wil om de Europese kampioenen te worden is doorslaggevend in de finale.”

Pep verwacht van de wedstrijd in Wembley: “Het wordt een goede finale, al weet je dat nooit zeker. De angst om te verliezen, kan je tegen werken.” Over de tegenstander niets dan lof voor het team van Sir Alex Furguson: “We moeten inschatten wat United gaat doen. Park, Nani, Chicharito, Valencia... zijn allemaal goed in drukzetten. Ze zijn gevaarlijk als ze de ruimte krijgen. Ze kunnen kiezen uit vier of vijf mogelijke opstellingen. Het is een van de beste teams in de wereld.”

Guardiola onthulde dat hij de finale van 2009 in Rome een aantal keer heeft terug gezien. “We hebben die wedstrijd meerdere keren bekeken en United was in de eerste helft veel beter dan ons. We hebben maar één kans gecreëerd, de goal van Eto’O, en maar twee periodes langdurig balbezit gehad. We hadden wel meer controle over de wedstrijd in de tweede helft. Het niveau was gelijk tussen de twee ploegen.”