Nieuws November 2009

El Clásico

Na de geweldige overwinning op Inter, staat voor a.s. zondag de volgende grote klus te wachten voor de mannen van Guardiola, de eerste Clásico van dit seizoen.

Carles Puyol heeft inmiddels 20 clásicos gespeeld tijdens zijn carrière. Zijn eerste Clásico speelde de verdediger op 13 oktober 1999 in Camp Nou. Dit was onder toenmalige coach Louis van Gaal. Puyol begon de wedstrijd op de bank, maar na ruim een half uur mocht hij Sergi vervangen. De eindstand werd toen 2-2. Van alle clásicos heeft Carles Puyol er 6 gewonnen, 7 gelijk gespeeld en 7 verloren.

In de wedstrijd van vorig seizoen scoorde Puyol zijn allereerste doelpunt tegen Real Madrid, dat was in de historische 2-6 overwinning in het Santiago Bernabeu. Ondanks deze overwinning en de geweldige overwinning op Inter, gelooft Puyol er niet in dat FC Barcelona de favoriet is voor de overwinning in El Clásico van zondag. De kansen liggen volgens hem op fifty - fifty, mede omdat Madrid eerste staat in de Primera Division en dat betekend iets. De overwinning op Inter heeft Puyol en zijn medespelers wel extra vertrouwen gegeven.

Xavi voegde er aan toe dat het team nog niet kijkt naar de gevolgen van een overwinning op Madrid. Het team wil maar één ding en dat zijn de drie punten in huis houden. De spelers van Guardiola zijn zeer gemotiveerd voor de wedstrijd en ze spelen in Barcelona, maar dat houdt niet automatisch in dat de Clásico gewonnen wordt. Volgens Xavi zijn de Clásicos onvoorspelbare wedstrijden en deze wedstrijden worden door kleine details beslist.

Pep Guardiola heeft ook al een uitspraak gedaan over Real Madrid, hij vind het namelijk helemaal niet gek dat ze eerste staan in de Primera Division, want Real gaf immers 270 miljoen uit aan nieuwe spelers.  Guardiola hoopt zondag weer te kunnen beschikken over Ibrahimović en Messi, zij trainde nog apart van de groep. Yaya Touré trainde wel weer mee met de groep en is dus zondag wel inzetbaar.