Nieuws Maart 2014

Espanyol – Barça 0-1

Zaterdagmiddag moest FC Barcelona de titel race vervolgen in het Cornellà-El Prat en wist daar in met 0-1 te winnen van Espanyol.

Toen de spelers voor de wedstrijd het veld op kwamen, hadden de spelers een shirt aan, waarmee ze hun steun betuigen aan de zwaar geblesseerde Valdés. Na dit moment begon de wedstrijd met gelijk veel balbezit voor de mannen van Martino, maar grote kansen kwamen er niet. Maar na een kwartiertje spelen kwamen de eerste kansen voor met name Neymar en Messi.  Toch kregen beide aanvallers de bal er niet in, omdat de spelers van Espanyol zich vol overgave met het hele lichaam de bal steeds blokten.  Naar mate de eerste helft vorderde kreeg verloor Barça de grip op de wedstrijd, omdat Espanyol veel feller was en de overtredingen die ze maakte ook niet met bijbehorende kaarten werden bestraft.

Toch wist ook Espanyol reserve keeper Pinto te passeren, waardoor de rust bereikt werd met een 0-0 stand. In de tweede helft was Barça de grip echt helemaal kwijt en werd het door de tegenstanders vast gezet op de eigen helft. Lang wist Espanyol dit niet vol te houden. Na een kwartier begon de wedstrijd te kantelen. Het venijn van de wedstrijd zat in het laatste kwartier. Want toen het laatste kwartier aanbrak, wilde Neymar met de bal richting het doel, maar werd hij gestuit door Lopez die de bal per ongeluk tegen de hand kreeg binnen de 16 meter. De scheidsrechter vond het een penalty en Messi wist wel raar met dit buitenkansje. Hij schoot de bal rustig binnen en dat betekende de 0-1.

Na het doelpunt van Messi, geen Barça het ouderwetse spelletje spelen en kwamen bij de spelers van Espanyol de frustraties naar boven en werden de overtredingen gemener. Tien minuten voor tijd viel er zelfs een rode kaart, maar dat was niet vanwege een zware overtreding, maar voor hands. Messi kwam aan de bal en zag de keeper ver voor zijn doel staan en wilde de bal over hem heen lobben, maar de keeper keerde de bal toch met zijn handen, maar hij stond inmiddels buiten het strafschop gebied en daarom kreeg de keeper direct een rode kaart. Omdat er bij Espanyol al drie keer gewisseld was, moest verdediger Lopez op doel. In de resterend tien minuten had alleen Alexis, inmiddels ingevallen voor Neymar, nog een keer een kans, maar Lopez keerde de inzet goed, waardoor de wedstrijd in een 0-1 stand eindigde. Hier kunt u de samenvatting bekijken.

Door de overwinning houdt FC Barcelona de druk op Atletico Madrid, waardoor de Madrilenen geen fout mogen maken in de uitwedstrijd tegen Athletic.