Nieuws December 2008

Euforie in Barcelona

Barcelona is zondag in een heerlijke roes wakker geworden. De kranten liegen er niet om en pakken na de verdiende overwinning van de blaugranas op Madrid flink uit. 'El Periódico' had de grootste kop met "Adios Madrid" verwijzend naar de 12 punten achterstand die de Madrilenen na de nederlaag van zaterdagavond hebben op rivaal Barcelona.

De sportkrant 'Sport' kopte met "Toma Madrid", hetgeen vertaalt kan worden als "Pak dit maar aan Madrid". El Mundo Deportivo kwam met het simpele "+12" uit de kast.

Grote vraagtekens worden toch wel gesteld bij de spelwijze van Madrid, dat zeer defensief voor de dag kwam en alle middelen gebruikte om Barcelona uit het spel te houden. Een club als Madrid onwaardig.

Xavi gaf de mooiste bewoording, wijzend naar de vooraf zo gehoopte grote overwinning. "Op deze manier winnen smaakt veel lekkerder dan een 5-0". Zijn coach Guardiola was iets genuanceerder. In zijn eerste klassieker als trainer begreep hij de spelwijze van Real wel. Hij had dan ook bewondering voor de uitvoering van de Madrileense cattenacio die bijna nog succesvol was. "Onze overwinning is verdiend. We waren in de eerste helft veel te enthousiast om er iets moois van te maken. We renden als kippen zonder kop in plaats van de bal het werk te laten doen. Daarmee speelden we Real in de kaart. In de rust hebben we het een en ander rechtgezet. De tweede helft hebben we dan ook geen kans meer weggegeven. Ik ben zeer content maar realiseer als me geen ander dat het gewoon maar één van de acht-en-dertig wedstrijden in de competitie was. Het zal een zware klus worden om de spelers met beide benen op de grond te krijgen en te houden."