Nieuws Juli 2011

Even voorstellen: Alexis Sánchez

Deze 22-jarige Chileen is het eerste nieuwe gezicht bij FC Barcelona. De vleugelspeler brak helemaal door bij het Italiaanse Udinese en kreeg al snel de benaming AS7, verwijzend naar zijn initialen en zijn rugnummer, maar ook naar CR7, zoals Cristiano Ronaldo van Real Madrid bekend staat. Sinds hij helemaal doorbrak bij de Noord-Italiaanse topclub, wordt Sánchez steevast vergeleken met het Portugese dribbelkont van de Madrileense rivalen. En hoewel hij fysiek minder sterk is, lijkt zijn spel erg op dat van Ronaldo.

Sánchez groeide op in het afgelegen stadje Tocopilla in Chili. Hoewel hij als kind al werkte om zijn arme familie te helpen, werd hij al gauw één van de beste spelers uit de streek. Hij was nog maar achttien toen hij in 2006 mocht debuteren voor La Roja, de Chileense nationale ploeg. Eerder had hij al enorm sterk gepresteerd op het WK voor spelers onder-17 en dat was de Chileense bondscoach niet ontgaan. In 2007 kwam een eerste grote prestatie. Sánchez was één van de drijvende krachten achter de derde plaats van Chili op het WK voor spelers onder-20 in Canada.

Sánchez werd opgemerkt door enkele grote Europese clubs. Het Italiaanse Udinese was er het snelste bij en betaalde 3 miljoen euro voor de jonge Chileen, die dankzij een mooi contract de eerste miljonair werd in zijn geboortestad Tocopilla. Na een uitleenbeurt aan de Chileense eersteklasser Colo Colo kwam Sánchez, opnieuw op uitleenbasis, terecht bij het Argentijnse River Plate, ex-club van onder andere Javier Saviola en Javier Mascherano. Daar leerde Sánchez omgaan met de geweldige druk die topvoetbal met zich meebrengt.

Na die tweede uitleenbeurt was hij klaar voor het grote werk, de Italiaanse Serie A. Bij Udinese speelde Sánchez drie mooie seizoenen maar in het seizoen 2010-2011 brak hij helemaal door en maakte hij 12 doelpunten in 31 wedstrijden wat zeker niet slecht is voor een vleugelspeler.

Ondertussen is hij ook onmisbaar geworden voor de Chileense nationale ploeg die bij de laatste wereldbeker in 2010 de tweede ronde haalde. Hoog tijd dus voor Sánchez om bij een absolute topclub te gaan spelen.
Bij FC Barcelona zal de snelle en dribbelvaardige Sánchez, zeker na het vertrek van Bojan, vooral de concurrentie aangaan met Pedro, Villa en Afellay.