Nieuws Januari 2012

FC Barcelona - Osasuna 4-0

Woensdagavond heeft Barça in de achtste finales van de Copa del Rey een eenvoudige zege geboekt op Osasuna. Het werd 4-0 en dat betekent dat FC Barcelona dit seizoen nog geen enkel tegendoelpunt heeft moeten incasseren in Camp Nou.

Josep Guardiola koos er tegen Osasuna voor om Lionel Messi op de bank te laten beginnen. De Argentijn was wat grieperig. Andrés Iniesta zat helemaal niet bij de selectie. Carles Puyol, die met pijntjes kampte, stond wel gewoon aan de aftrap en speelde de gehele wedstrijd.

David Villa zat op de tribune naast Zubizarreta en zij zagen dat de bezoekers al in de eerste minuut een vrije trap kregen nadat Piqué hands maakte. Nekounam schoot de bal echter in de muur en dat was het teken voor de Catalanen om aan de wedstrijd te beginnen. Barça ging nadrukkelijk op zoek naar een vroeg doelpunt met Cesc, Pedro en Cuenca in de aanval. Al na 14 minuten was het raak voor FC Barcelona. Xavi vond Fàbregas met een knappe pass, waarna Cesc het openingsdoelpunt binnen kon schuiven. Cesc kreeg vervolgens twee minuten later een onnodige gele kaart voor zeuren na een lichte overtreding waarvoor de middenvelder een vrije trap had willen hebben. Gelukkig maakte Fàbregas dat direct weer goed door in de 19e minuut de score te verdubbelen. Xavi gaf een pass dwars door de verdediging van de bezoekers en vond Cesc, die de bal, à la Messi, over de doelman heen wist te stiften. In de eerste helft creëerde FC Barcelona nog diverse kansen waaronder een hele mooie van Dani Alves met een afstandschot op slag van rust, maar de keeper van Osasuna kon de bal nog net met zijn vingertoppen uit het doel houden. Het balbezit was 79% voor Barça in de eerste helft.

Vlak na rust gaf Josep Guardiola het teken aan Lionel Messi dat hij zich kon gaan warmlopen. Onder luid applaus betrad Messi in de 59e minuut het veld van Camp Nou. Met het inbrengen van El Pulga ging het spel van FC Barcelona ineens twee tandjes sneller. Osasuna kon de Catalanen niet meer tegenhouden. Zelfs Puyol was dichtbij een doelpunt. Zou het een goed voornemen zijn van Carles voor 2012? Na 72 minuten scoorde Messi het derde doelpunt van de avond met zijn hoofd (op aangeven van alweer Xavi) en Lionel zorgde vlak voor tijd ook nog voor de 4-0 eindstand, waarbij de assist ook van de voet van Xavi kwam. Xavi was heer en meester op het middenveld vanavond en met vier assists de ‘man of the match’.

Door de zege is FC Barcelona zo goed als zeker van een plek in de kwartfinales. De return in Pamplona is volgende week donderdag 12 januari om 22:00 uur. In die volgende ronde zou de Catalaanse grootmacht dan Real Madrid of Málaga kunnen tegenkomen. De Koninklijke won het eerste duel dinsdag ternauwernood met 3-2.

Ondanks de zege moet Barça nog wel even wachten op een nieuwe fraaie mijlpaal. In de 30e officiële wedstrijd van dit seizoen scoorden Messi het 99e doelpunt van FC Barcelona. De grens van honderd kan zondag tijdens de Catalaanse derby tegen Espanyol, in het Estadi Cornellà-El Prat om 21:30 uur, bereikt worden.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Mascherano, Piqué, Puyol, Xavi, Busquets, Thiago, Cuenca(73’ Alexis), Fàbregas (86’ Keita) en Pedro (59’ Messi).