Nieuws Februari 2022

FC Barcelona – SSC Napoli

In de UEFA Europa League heeft Barça het niet getroffen met de nr. 2 van Italië: SSC Napoli (voluit: Societa Sportiva Calcio Napoli). Afkomstig uit het zuidelijk gelegen Napels. Bijnaam: Gli Azzurri. Opgericht in 1926 (faillissement in 2004). Stadion: Diego Armando Maradona. De grootste speler die Napoli ooit gekend heeft. Huidige trainer: Luciano Spalletti. De eerste wedstrijd wordt gespeeld in Barcelona op 17-2 om 18.45 uur. De terugwedstrijd wordt gespeeld op 24-2 om 21.00 uur in het stadion van Maradona.

Blauw is de kleur. Een gekkenhuis zal het worden. Zaak dus om in de thuiswedstrijd afstand te nemen zonder tegengoals. Een roerige club met een roerige geschiedenis. Napoli kreeg geen licentie na het faillissement. Terug geplaatst naar de serie C1. Nieuwe naam: Napoli Soccer. Na 2 seizoenen promotie naar de serie B. In 2010 promotie naar de serie A (achter Juventus). De meest roemruchte periode lag in de eind jaren tachtig met Maradona in het elftal: 2 x het landskampioenschap (de scudett0), 1 x de UEFA cup en 1 x de Coppa Italia. Beroemd is natuurlijk het balletje hoog houden door Maradona (met losse veters) op de klanken van Life is Life.

Diego Maradona kwam over van…FC Barcelona, half jaren 80. Bekende oud-trainers: Ottavio Bianci (won eindelijk de scudetto), Alberto Bigon, Edoardo Reja, Maurizio Sarri, Carlo Ancelotti, Rafael Beitez, Donadoni, Boskov, Lippi. Al time topscorer: Dries Mertens . Gevolgd door Marek Hamsik, Diego Maradona, Lorenzo Insigne en Atilla Sallustro. Bekende spelers: Higuaín, Careca, Zoff, Zola, Cannavaro, Ruud Krol, Cavani, Fonseca

Napels is een havenstad met bijna 1 miljoen inwoners. Met de totale conglomeratie er bij komt het inwonertal op 4,4 miljoen. De Napolitanen spreken een eigen dialect. Napels is altijd een belangrijke handels- en havenstad geweest. Een rijke geschiedenis en cultuur. Niet zo mooi als bv. Rome of Florence. De Vesuvius is een belangrijke trekpleister. Wel veel vervuiling in de streek (grote staking van vuilnismannen in eind 2007). Het is een stad met veel goed bewaarde bezienswaardigheden. Erg heuvelachtig. De grootste historische binnenstad van Europa. Partnersteden: Buenos Aires, Sarajevo en Kagoshima.

Bekende Napolitaanse namen: Bernini (beeldhouwer), operazanger Caruso, Sophia Loren, Bud Spencer, voetbaltrainer Sarri, voetballer Di Natale en ga zo maar door.

Mocht Barça het niveau van de wedstrijd tegen Atlético vast kunnen houden dan moet het mogelijk zijn dit Napoli te verslaan. Zeker als het gaat om de aanwinsten die Barça duidelijk sterker hebben gemaakt. Eerst nog de lastige uitwedstrijd tegen Espanyol. Hierover later een voorbeschouwing.

Maar altijd klinkt in ons hart: Visca Barça!!