Nieuws Oktober 2009

FC Barcelona - UD Almeria 1 - 0

FC Barcelona heeft zaterdagavond een verdiende maar uiterst moeizame overwinning behaald. De mannen van trainer Hugo Sanchez uit Almería speelden erg gedisciplineerd en haalden nog bijna een punt uit het vuur. Dat zou overigens met name op basis van de eerste helft niet verdiend zijn geweest. Bij FC Barcelona maakte Márquez zijn rentree in de basis.

De wedstrijd begon in een traag tempo. Het leek alsof Barça de wedstrijd tegen Dynamo Kiev nog in de benen had en met het hoofd al bij de volgende wedstrijd, uit tegen Valencia, was. Bovendien speelde wellicht het gevoel mee dat Real Madrid op zondag een lastige uitwedstrijd tegen Sevilla moet spelen. Hoe dan ook, er waren een  paar overtredingen van Almería nodig om de ploeg van Guardiola op scherp te zetten. De trainer overigens die opvallend genoeg de hele wedstrijd scherp aan de zijlijn te vinden was. In die fase had Barcelona de scheidsrechter overigens niet mee. Zo werd een charge op Messi niet bestraf met geel en weigerde scheidsrechter Carballo de bal op de stip te leggen na een zuivere overtreding op Messi. De blaugranas waren echter wel los en een fraaie aanval via Ibrahimovic en Maxwell belandde bij Pedro, die fraai aannam en de bal werkelijk schitterend in de kruising schoot. Even hiervoor had Barça ook al de paal geraakt en was Almería nog dichtbij de openingstreffer geweest maar Uche kon de bal in de kluts niet langs Valdés krijgen.

Na de rust leek het alsof Barcelona snel de 2-0 wilde gaan maken. Echter, toen de tweede treffer uitbleef kroop de onzekerheid in de ploeg en kreeg Almería steeds meer vertrouwen in een stunt(je). Het kroop steeds meer uit de schulp en Barcelona hinkte duidelijk op twee gedachten, doorgaan of consolideren. Het laatste kreeg steeds meer de voorkeur en de wedstrijd bloedde helemaal dood. Vooral voor Ibrahimovic was dit jammer. Op zijn 28e verjaardag kon de Zweed op zoek naar een nieuw record. Nog nooit was het een speler van FC Barcelona gelukt om zes wedstrijden op rij te scoren. Zlatan werkte hard, was er een paar keer dichtbij, maar speelde toch eigenlijk een matige wedstrijd.

Vlak voor tijd  moest Puyol nog een keer aan de noodrem trekken en ontsnapte opzichtig aan de rode kaart. Vlak voor tijd kreeg Almería nog een corner en een (kleine) kans maar de voorsprong werd behouden waardoor FC Barcelona in ieder geval voor een dag weer alleen aan de leiding staat.

klik hier voor de samenvatting

FC Barcelona : Valdés, Alves, Puyol, Márquez (Piqué), Maxwell, Xavi, Busquets (Touré), Iniesta, Messi, Ibrahimovic, Pedro (Keita).

UD Almeria : Alves, Michel, Acasiete, Pellerano, Cisma, Ortiz, Chico, Bernardello, Guilherme, Crusat, Uche