Nieuws Augustus 2011

FC Barcelona - Villarreal 5-0

FC Barcelona is het nieuwe seizoen in de Primera División met een 5-0 overwinning op Villarreal, de nummer 4 van het seizoen 2010-11, begonnen. Thiago (25’), Fàbregas (45’), Alexis (47’) en Messi waren de doelpuntenmakers. Fàbregas en Sánchez schaarden zich met hun doelpunten tijdens hun competitiedebuut in een rijtje scorende debutanten voor de Catalanen in competitieverband.

Lionel Messi had in het eerste competitieduel van het seizoen meteen een jubileum te vieren. De pas 24-jarige Argentijn scoorde in de 52e minuut zijn honderdste doelpunt in Camp Nou en een kwartier voor tijd ook nog nummer 101. Sinds zijn debuut in het seizoen 2004-05 scoorde Messi al 63 keer in de Primera División, 11 keer voor de Copa del Rey, 20 keer in de Champions League en maakte in de Spaanse Super Cup zeven doelpunten. Messi speelde vanavond zijn 133e officiële thuiswedstrijden voor FC Barcelona.

Opvallend was dat trainer Josep Guardiola in de verdediging met Seydou Keita, Javier Mascherano en Sergio Busquets drie middenvelders opstelde; Abidal was de enige verdediger in de basis elf.

Het was maandagavond eenrichtingsverkeer in Camp Nou. De ene aanval van de Catalanen volgde op de andere. Al na zes minuten kreeg Alexis Sánchez de eerste grote kans, maar zijn schot belandde in de handen van de keeper van Villarreal. De deze zomer van Udinese overgekomen Chileen speelde een sterke wedstrijd en is al volledig geïntegreerd in het team. Er volgde een strotvloed van pogingen van Abidal, Busquets (2x), Cesc (2x), Messi (2x), Pedro en Iniesta op het doel van Diego López, maar het duurde tot de 25e minuut voordat de Catalanen eindelijk de keeper wisten te passeren. Cesc trok het gat in de verdediging van de bezoekers, Thiago maakt de schijnbeweging alsof hij de bal ging geven aan Fàbregas, maar de jongeling koos ervoor om zelf de bal in de touwen te schieten. Vlak na de openingsgoal wist de Italiaanse aanvaller Giuseppe Rossi wat tegengas te geven, maar zijn inzet belandde in het zijnet.

Hierna gaf Barça weer gas en volgden twee goede mogelijkheden om de voorsprong te vergroten, maar de 1-2 tussen Cesc en Messi lukte net niet en een volley van Cesc ging net over. Dit gaf wat vertrouwen aan de bezoekers en in de 38e minuut waren ze dicht bij de gelijkmaker, maar het schot van Rossi raakte de onderkant van de lat en daarna was Valdes heel scherp en voorkwam de keeper van Barca dat de bal alsnog in het doel stuiterde. In de eerste helft kreeg FC Barcelona 10 corners en gaf het geen enkele corner aan Villarreal. Al leverden die corners geen doelpunten op. In de slotminuut van de eerste helft rondde Cesc Fàbregas een steekpass van Lionel Messi doeltreffend af.

Na de rust ging het team van Guardiola door waar het de eerste helft geëindigd was: al in de 47e minuut scoort Alexis en de Chileen was zo door het dolle met zijn doelpunt dat hij even vergat dat je shirt uittrekken een gele kaart betekent. In de 52e minuut scoorde Messi zijn 100e doelpunt na een echte Barça aanval en op aangeven van Iniesta. De middenvelder was betrokken bij diverse doelpogingen en zelf ook dichtbij een goal, maar Iniesta verliet zonder doelpunt na een uur onder luid applaus het veld om gewisseld te worden voor Xavi. De wissel tien minuten later van Pedro voor David Villa wordt door Rossi gebruikt om op het doel van Valdes te schieten, maar de keeper reageerde attent.

Een kwartier voor tijd zorgde Messi voor de 5-0 eindstand. De Argentijn maakt een 1-2 met Pedro, schoot op het doel en werd daarna zo gelanceerd bij het omzeilen van de keeper dat Messi met de bal in het doel van de bezoekers landde. Gelukkig raakte Lionel niet geblesseerd door de landing. Hierna is Alexis nog twee keer dichtbij zijn tweede van de avond, maar het bleef bij 5-0. Scheidsrechter Javier Álvarez floot stipt na 90 minuten af en was het tijd voor het ‘Cant del Barça.’

FC Barcelona: Valdes, Alexis, Busquets, Mascherano, Abidal, Fàbregas (70' Dos Santos), Keita, Iniesta (55' Xavi), Thiago, Pedro (66' Villa) en Messi.

Klik hier voor de samenvatting van Sport1.