Nieuws Maart 2011

Genoeg veilige opties voor de achterhoede

Barça maakt zich op voor de return van de laatste zestien in de Champions League tegen Arsenal, maar zonder het reguliere verdedigingsduo Piqué en Puyol. Het is de aanvoerder niet gelukt om op tijd van zijn knieblessure te herstellen, terwijl Piqué geschorst is. Toch heeft Guardiola geen tekort aan andere keuzes.

De gele kaart die Gerard Piqué pakte in het Emirates stadion, betekent dat hij aanstaande dinsdag een hele belangrijke wedstrijd moet missen en ook de pogingen van Puyol om zo snel mogelijk fit te worden om te kunnen spelen lijken voor niets geweest voor het eerstvolgende duel. Desondanks kan Guardiola rekenen op een aantal spelers die hun klasse bewezen hebben: Abidal, Milito en Busquets, en daarnaast het B-team duo Bartra en Fontàs.
Het is overigens geen nieuwe situatie waarin Pep zich nu bevindt. Vorig jaar tegen de Gunners was het hetzelfde verhaal, waarbij Pep koos voor Milito en Marquez voor een wedstrijd die uitdraaide op een sensationele 4-1 overwinning, het ticket voor Barça voor de halve finale.

Eric Abidal heeft laten zien dat hij gemakkelijk in het hart van de verdediging opgesteld kan worden in plaats van op de door hem zo geliefde plek op de flank. Hij is in staat dezelfde garanties te geven als centrale verdediger die hij altijd al heeft gegeven als linksachter. De Franse verdediger is ongetwijfeld een luxe en een logische kandidaat voor het oplossen van Guardiola’s verdedigingsdilemma.

Ook Sergio Busquets heeft al gefungeerd als centrale verdediger, waarbij hij iedereen liet zien dat hij zo volmaakt is als in het middenveld. Zijn lengte en zijn tackles maken van hem een formidabel obstakel voor aanvallers en zijn kwaliteit om van achteruit op te bouwen valt niet te betwisten—het perfecte profiel voor een centrale verdediger van Barça.

Gaby Milito speelde tegen Zaragoza de volle negentig minuten en het lijkt erop dat hij de fysieke problemen die hem dit seizoen veelvuldig op de bank hielden nu achter zich heeft gelaten. Hij toonde dat hij weer in goede vorm is, net als vorig jaar, waarmee de Argentijn Guardiola een veilige en ervaren optie kan bieden voor de achterhoede.

Het is niet erg waarschijnlijk dat de twee Barça B verdedigers Andreu Fontàs en Marc Bartra opgesteld zullen worden tegen Arsenal aangezien ze de laatste tijd niet meer hebben meegetraind met het eerste team. Desondanks hebben beide spelers genoeg kwaliteiten in huis en hebben ze dit seizoen al getoond dat zijn meer dan capabel zijn om de stap naar het eerste team te maken.