Nieuws Januari 2014

Getafe - Barça 0-2

Barça heeft zich geplaatst voor de kwartfinales van de Copa del Rey. De Catalanen hadden op 8 januari jl. al in Camp Nou met 4-0 gewonnen van Getafe en daardoor was de uitwedstrijd slechts een formaliteit.

Lionel Messi stond donderdagavond in het Coliseum Alfonso Pérez weer voor het eerst sinds zijn hamstringblessure in de basis bij Barça en vierde dat met een treffer vlak voor het rustsignaal. Dat was vrijwel het enige wapenfeit in de eerste helft van FC Barcelona. De Blaugrana’s werden op de huid gezeten en kwamen daardoor niet lekker in hun spel. José Manuel Pinto kon niet rustig toekijken en zorgde ervoor dat Getafe niet op voorsprong kon komen. De eerste helft stond vooral in het teken van het geblesseerd uitgevallen Neymar. De Braziliaan wilde vlak voor de achterlijn de bal voorgeven en verdraaide daarbij zelf zijn enkel (video). De eerste diagnose lijkt een verstuikte enkel, maar uitgebreide onderzoeken in Barcelona zullen gaan uitwijzen wat er definitief aan de hand is en hoe lang de aanvaller zal moeten herstellen.

Aan het begin van de tweede helft leken de spelers van Tata Martino nog in gedachte bij hun geblesseerde ploeggenoot. Ondanks dat Barça niet scherp en traag oogde, kregen ze wel de beste kansen. Onder andere een schot van Tello, Messi en Alexis zeilde over het doel van Getafe heen. In de 63e minuut stelde Messi orde op zaken door vanaf de middenlijn dwars door een muur van Getafe spelers te worstelen en keeper Codina. Een minuut later had de Argentijn zelfs zijn derde van de avond op de slof, maar deze keer wist Codina wel het schot te blokkeren. In de 70e minuut verliet Cesc het veld om plaats te maken voor Xavi die donderdagavond voor de 700e (!!) keer het veld betrad voor FC Barcelona. Een bijzonder moment voor de middenvelder die in 1998 debuteerde in het eerste team onder coach Louis van Gaal. In het laatste kwartier moest Pinto nog een aantal keer in actie komen bij corners voor de thuisclub, maar een eretreffer werd hen niet gegund.

FC Barcelona treft in de kwartfinales van de Copa del Rey Levante; de tegenstander van Barça komend weekend voor de competitie. Woensdag 22 januari gaat Barça bij Levante op bezoek en een week later is op woensdag de return in Camp Nou. Beide wedstrijden starten om 22:00 uur.

Opstelling FC Barcelona: Pinto, Alves, Puyol, Bartra, Adriano, Song, Roberto, Fàbregas (69' Xavi), Messi, Neymar (26’ Alexis) en Tello

Bekijk hier (video) de samenvatting van Sport1.