Nieuws November 2010

Getafe - Barça 1-3

Zondagavond stond de uitwedstrijd tegen Getafe op het programma. In het stadion Coliseo Alfonso Pérez begon Getafe voortvarend aan de wedstrijd en zette FC Barcelona meteen onder druk. Dit kwam ook omdat Barça in een laag tempo aan de wedstrijd begon. Nadat Barça het tempo opschroefde, kwam Getafe er niet meer aan te pas. Bij Barça ging het meteen lopen. Er kwamen kansen voor Villa, Messi en Pedro. Maar de spitsen hadden het vizier nog niet helemaal op scherp.

Halverwege de eerste helft was het dan toch raak voor Barça. David Villa kreeg op de penaltystip de bal en hij wilde zelf schieten, maar kreeg geen ruimte. Daarom gaf hij de bal aan een vrij inlopende Messi, die met zijn schot in de korte hoek de keeper Codina kansloos liet. Na dit doelpunt begon de show van Barça pas echt.
David Villa kreeg twee grote kansen. De eerste kans schoot hij goed in, maar werd de bal gestopt door Codina met zijn been. Kort na deze kans schoot Villa wel raak, maar werd het doelpunt afgekeurd door de scheidsrechter. Een paar minuten later kreeg David Villa de bal van Messi en speelde deze gelijk weer door op Messi die scoorde. Maar ook dit doelpunt werd afgekeurd vanwege buitenspel van Villa. Maar tien minuten voor het eind van de eerste helft maakte Villa dan toch eindelijk zijn doelpunt zonder dat deze werd afgekeurd. Alves gaf een pass op Messi die gelijk met een steek pass David Villa de kans gaf te scoren. Dit deed hij met een goed hard schot. De 0-2 was ook gelijk de ruststand.

In de tweede helft was er een ander spelbeeld. Getafe ging meer vooruit verdedigen waardoor Barça minder vrijheid kreeg om te combineren, hierdoor ontstond er een wedstrijd die veel op en neer ging. Na ruim een uur spelen maakte Pedro zijn eerste competitiedoelpunt dit seizoen. Hij profiteerde van het goede stoorwerk van Messi. Hierdoor verspeelde Getafe verdediger Cata Diaz de bal aan Pedro. Hij nam de bal goed aan, passeerde de keeper en scoorde. Met de 0-3 leek de wedstrijd beslist, maar niets was minder waar. Kort na de 0-3 kreeg Piqué een gele kaart voor een handsbal in het strafschopgebied. Nadat hij in de eerste helft ook al een gele kaart had gehad, betekende deze kaart dat hij moest vertrekken. Manu schoot de tevens toegekende strafschop hard in waardoor Valdés kansloos was. Getafe besloot gelijk de druk op te voeren en zo kreeg Arizmendi nog enkele grote kansen. Bij een van deze kansen moest Maxwell de bal van de lijn halen met zijn hoofd.

Tien minuten voor tijd kreeg Boateng voor een overtreding op Mascherano ook een gele kaart. Dit was ook zijn tweede gele kaart, waardoor ook hij de kleedkamer op kon zoeken. Hierdoor was het weer tien tegen tien wat voor FC Barcelona goed uitkwam. Want nu ging de storm van Getafe weer wat liggen waardoor Barça weer in het eigen spel kwam en er weer kansen kwamen voor Pedro en Messi, waarbij Messi de grootste kans kreeg. Busquets gaf een slimme pass, waardoor Messi oog in oog met de keeper kwam te staan, maar miste. Doordat Messi miste, bleef de 1-3 als eindstand op het scorebord staan.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Puyol, Piqué, Maxwell, Mascherano, Xavi (77. Busquets), Iniesta, Pedro (89. Keita), Messi en Villa (72. Milito).