Nieuws Oktober 2014

Gouden Schoen voor Luis Suárez

Woensdagavond ontvangt de Uruguayaanse spits de Gouden Schoen. Deze prestigieuze award wordt na elk voetbalseizoen uitgereikt aan de topschutter van een Europese topclub met het grootste aantal doelpunten. De prijs werd op initiatief van het Franse voetbalmagazine France Football ingevoerd en wordt sinds 1968 uitgereikt. Voor de tweede keer in de historie krijgen twee spelers een Gouden Schoen. Zowel Luis Suárez als Cristiano Ronaldo scoorden vorig seizoen ieder 31 keer. Lionel Messi eindigde vorig seizoen als derde met 28 treffers. De Argentijn won de Gouden Schoen al drie keer: na het seizoen 2009/10 waarin hij 34 keer trefzeker was, opnieuw na 2011/12 waarin Messi zelfs 50 keer het doel vond en het seizoen daarna prolongeerde Lionel met 46 doelpunten zijn titel.

Luis Suárez was vorig seizoen nog speler van Liverpool FC en werd met 31 doelpunten de topscoorder van de Premier League. Dat waren tien treffers meer dan de nummer twee, Daniel Sturridge, de toenmalige teamgenoot van Suárez. Het is niet de eerste keer dat de topscoorder van een Europese competitie in de zomer verhuist naar Barcelona.

Hans Krankl was de eerste winnaar van de Gouden Schoen die een seizoen later in Camp Nou zijn doelpunten maakte. De voormalig Oostenrijks voetballer debuteerde op 17-jarige leeftijd als profvoetballer bij Rapid Wien. In het seizoen 1973/1974, 1976/1977 en 1977/1978 werd hij topscorer van de Oostenrijkse Bundesliga. Krankl speelde van 1978 tot 1981 bij FC Barcelona. In zijn eerste seizoen bij de Catalaanse club werd hij topscorer van de Primera División met 29 doelpunten. In hetzelfde jaar won de aanvaller met FC Barcelona de Europacup II in Basel.

In juli 1990 volgde Hristo Stoichkov het voorbeeld van Krankl. Stoichkov won dankzij zijn 38 doelpunten voor CSKA Sofia en hij deelde zijn Gouden Schoen met Hugo Sánchez (Real Madrid). De Bulgaar groeide bij FC Barcelona uit tot een legendarische voetballer die deel uitmaakte van het legendarische Dream Team van Johan Cruijff. Hij vormde eerst met Michael Laudrup en later met Romário een levensgevaarlijk duo in de spits. Hoogtepunt van zijn tijd bij Barça was de winst van de Europacup I in 1992 en de Ballon d'Or in 1994 voor de beste Europese voetballer van het jaar.

Henrik Larsson ontving de Gouden Schoen nadat hij in het seizoen 2000/01 35 keer trefzeker was geweest in de Schotse Premier League voor Celtic FC. Tussen 1997 en 2004 scoorde de Zweed voor Celtic maar liefst 175 competitie-doelpunten. Na het EK van 2004 tekende hij een contract bij FC Barcelona. Bij de Catalaanse club groeide hij uit tot een publieksfavoriet. FC Barcelona won op 17 mei 2006 de Champions League-finale met 2-1 van Arsenal FC en Larsson gaf als invaller voor Mark van Bommel de assists voor beide Catalaanse treffers van eerst Samuel Eto'o en daarna Juliano Belletti.

De laatste voormalige winnaar van de Gouden Schoen die later in het Blaugrana voetbalde, was Thierry Henry. De Fransman won de award twee seizoenen (2003/04 & 2004/05) op rij in dienst van Arsenal FC en in de zomer van 2007 verruilde hij Arsenal FC voor FC Barcelona. In 2009 won Henry met Barça de Spaanse landstitel, de Copa del Rey, de UEFA Champions League, de Supercopa de España, de UEFA Supercup én het wereldkampioenschap voor clubs.

Video: www.fcbarcelona.cat