Nieuws Maart 2013

Grootste voorsprong Liga ooit

De zesde wedstrijd tussen FC Barcelona en Real Madrid van dit seizoen volgt onmiddellijk na de nederlaag in de Spaanse bekercompetitie, maar is tevens een mijlpaal: dit is de grootste voorsprong ooit, en het grootste puntenverschil, tussen de twee teams vóór de return Clásico in La Liga. Barça staat maar liefst zestien punten voor op de Koninklijke, die momenteel derde staan in het klassement.

Tot dusver in de geschiedenis was het grootste puntenverschil tussen beide ploegen een gat van dertien punten, in het seizoen 1990/91, toen een overwinning slechts voor twee punten telde. Die wedstrijd, gewonnen door Madrid met 1-0, vond plaats richting het einde van het seizoen (week 38), terwijl de wedstrijd van zaterdag al in week 26 gebeurt, en het Dream Team van Johan Cruijff had destijds al de eerste van de bekende rij van vier kampioenschappen bezegeld.

De nederlaag van toentertijd betekende dat Barça het Bernabéu verliet met een voorsprong van 11 punten, wat gelijkstond aan het record van de grootste voorsprong ooit in het 1973/74 seizoen, na de historische 0-5 overwinning. Wat er ook mag gebeuren aanstaande zaterdag, dit seizoen is een nieuw record behaald. Als Barça verliest, hebben ze een voorsprong van 13 punten; spelen ze gelijk dan blijft het aantal op 16 steken, en als ze winnen, breiden ze het zelfs uit tot maar liefst 19 punten.