Nieuws Januari 2010

Guardiola beste coach van de wereld

Na dat het IFHHS (Internationale Federatie van voetbal historie en statistieken) eerder deze week FC Barcelona al had uit geroepen tot beste team van de wereld in 2009, is nu Guardiola uitgeroepen tot beste clubcoach van de wereld in 2009. Doordat Guardiola met FC Barcelona in zijn debuutjaar als coach, alle prijzen wist te winnen die er te winnen waren, kon het IFHHS bijna niet anders dan Guardiola uitroepen tot beste coach van 2009.

Door dat de IFFHS de lijst opstelt aan de hand van de resultaten van alle nationale en internationale competities, wist Guardiola 300 punten te vergaren. Op grote afstand met 137 punten eindigde de Manchester United manager Sir Alex Ferguson op de tweede plaats. José Mourinho wist met 66 punten beslag te leggen op de derde plaats.

De statistieken over het jaar 2009 geven ook duidelijk aan waarom FC Barcelona het beste team van de wereld is en waarom Guardiola de beste coach van de wereld is. Van de 64 wedstrijden die FC Barcelona speelde in 2009 gingen er maar zes wedstrijden verloren en er weden 44 wedstrijden gewonnen. Ook het doelsaldo was indrukwekend. Er werden 147 doelpunten gemaakt en Barça kreeg maar 51 doelpunten tegen.