Nieuws Oktober 2010

Guardiola tipt Valencia voor titel

Pep sprak vol lof over Valencia nog voor hun bezoek aan Camp Nou, maar waarschuwde de competieleider dat David Villa niet zal schromen om te scoren tegen de club die hij deze zomer verliet.
De coach van FC Barcelona is een groot bewonderaar van Los Che en hun trainer Unai Emery nadat het team bovenaan de competitie kwam na hun sterke begin van het seizoen. “Valencia heeft al twee jaar dezelfde coach en het verbaasd me niets dat ze bovenaan staan. Alles wat ze doen, doen ze goed. Zowel in de aanval als de verdediging zijn ze goed voorbereid en ze zijn ook in staat zowel het lange als korte spel te spelen, omdat ze spelers hebben die daarvoor bekwaam zijn. Ik denk dat ze zeker meedingen naar de titel en dat we zaterdag een geode wedstrijd zullen zien.”

Terugkijkend op Barça’s thuisspel, weigert Guardiola zijn spelers te bekritiseren en hij gelooft dat de resultaten zullen komen. “Het belangrijkste is dat we onze eigen stijl behouden. Onder andere omstandigheden zou we het niet nagelaten hebben te scoren en we lieten ook te veel kansen liggen om aan te vallen. Maar het is het belangrijkste dat we doorgaan met zo spelen en de rest komt dan vanzelf.”

Villa staat tegenover zijn oude club voor het eerst sinds hij van Mestalla naar Camp Nou ging afgelopen zomer en Guardiola is ervan overtuigd dat hij het prima zal doen. “David was kalm toen hij scoorde voor Spanje. Scoren is het moeilijkste van voetbal. Soms hangt het van de kleinste details af of je wel of niet scoort. Villa werkt hard en hij heeft alle tijd van de wereld om zich aan het team aan te passen.”

Guardiola gaf toe dat het eerste team klein is voor een lang seizoen, maar twijfelt er niet aan dat de jongelingen van de jeugdteams het in zich hebben om over te stappen naar het hoogste niveau. “Wanneer ik de selectie analyseer, zie ik veel spelers die op verschillende posities kunnen spelen en dat vergroot hun potentie. Om het team te versterken gebruik is liever de jonge spelers en kies ik ervoor te werken met spelers die ik goed ken, omdat ik dan weet wat zij zullen brengen. Sommigen zeggen dat we de competitie niet kunnen winnen met Nolito; zulke dingen hebben ze ook eerder gezegd over Sergio (Busquets) en Pedro. Maar ik geloof in dit plan en ik wil deze spelers gebruiken.”

Barça’s algemene congres zal op zaterdag gehouden worden en Guardiola werd gevraagd of er iets gezegd zou kunnen worden dat zijn spelers zou kunnen beïnvloeden.  “Ik ben een werknemer van de club en ik weet wat er zal gebeuren, maar ik heb geen mening. Het vorige bestuur heeft goed voor ons gezorgd en het huidige zou niet beter kunnen. De clubleden zullen dergelijke dingen beslissen en ik hoop dat het congres goed zal verlopen.”

Samuel Eto’o bracht de Barça-training donderdag een bezoek en omhelsde Pep Guardiola, wat de Catalaanse coach plezier deed. “Het was geweldig om Eto’o weer te zien. Ik heb veel gehad aan alles wat hij me persoonlijk geleerd heeft en aan alles wat hij voor de club en het team heeft gedaan.”