Nieuws April 2010

Guardiola verontschuldigd zich aan trouwe aanhang

Na een eerste jaar vol prijzen en complimenten heeft Guardiola dan ook de keerzijde van het trainersschap meegemaakt, een pijnlijke uitschakeling in de halve finale van de Champions League. Toch liet hij zich niet kennen en gaf na het debacle tegen Inter een persconferentie. Met een bedroeft gezicht verontschuldigde hij zich aan de socios. “Omdat we de finale niet hebben weten te bereiken. Vorig jaar wonnen we, dit jaar strandden we in de halve finale. Terugkijkend op het Champions League seizoen hebben we het met het behalen van de halve finale goed gedaan. Ik kan daar mee leven. Volgend jaar doen we weer een poging.”

Pep wilde niet ingaan op de vele provocaties die zijn collega Mourinho gedurende de hele avond ten toon spreidde. Ook niet op het ultra defensieve Inter. “Ieder team speelt zoals het wil. Ik ga er geen oordeel over vellen. Aan het eind van het verhaal heeft de winnaar altijd gelijk en zij hebben zich geplaatst voor de finale. Ik kan mijn team niets verwijten, het kost een team nu eenmaal meer moeite om telkens de aanval te zoeken. Zeker als dat tegen negen man is die zich rond de zestien hebben geparkeerd. Daarnaast werd het ritme van de wedstrijd voortdurend onderbroken door tijdrekken en het vele toewijzen van vrije trappen door de scheidsrechter.”

Guardiola ontkende stellig dat Barça het slachtoffer is geworden van haar eigen succes: “Als je in de competitie op een totaal van 87 punten staat en in de halve finale van de Champions League uitkomt, kan je dat niet suggereren. Wat nu resteert zijn vier competitiewedstrijden. We zullen ons moeten herstellen. Dan doen we door veel te praten, veel samen te komen en ons weer op te peppen, zodat we ons goed kunnen voorbereiden op de volgende wedstrijd, want die staat zaterdag al weer op het programma.”