Nieuws April 2012

Guardiola vol vertrouwen

Dinsdag is de dag die het seizoen kan maken of kan breken. Josep Guardiola heeft het volste vertrouwen in zijn spelers en hun kwaliteiten om de finale in München te bereiken. “Deze spelers zijn uniek. Ze zijn al legendarisch en deze dinsdag zullen ze dat weer bewijzen.”

De coach vertelde altijd ‘optimistisch’ te zijn voor een wedstrijd, zeker bij beslissende wedstrijden zoals die tegen Chelsea, en hij voegde daaraan toe: “Natuurlijk denk ik dat we naar München gaan.” Volgens Josep komt het optimisme door zijn spelers. “Ik ben voor dit soort uitdagingen altijd optimistisch omdat ik zoveel vertrouwen heb in dit team. Dit is hun moment en zij zullen Chelsea verslaan.”

De coach verklaarde bij een uitdaging nooit te denken ‘het zal niet goed gaan’ en daaraan voegde hij toe: “Ik geloof dat we gaan winnen; dat denk ik al vanaf het begin. Het is een nieuwe uitdaging voor ons. Chelsea is een geweldige tegenstander; ze zijn moeilijk te verslaan. Wij zijn klaar voor de wedstrijd en om deze halve finale te winnen. Wij gaan naar de finale.”

Guardiola vertelde dat de kwaliteit van het team om veel kansen te creëren en het maken van goals de sleutel tot het succes zal zijn; samen met het bedacht zijn op de sterke punten van de Engelse tegenstander. “Het is een fysiek sterk defensief team. Ze maken goed gebruik van de ruimte. We moeten een goede balans vinden in geduld en de noodzakelijke felheid.”

Uiteraard verwacht ook Pep weer een zelfde Chelsea als in de heenwedstrijd. “We zullen alert moeten zijn op hun tegenaanvallen, daarin zijn ze gevaarlijk. Daarnaast zullen we zelf een manier moeten vinden om voor gevaar te kunnen zorgen. We zullen zuinig om moeten gaan met de weinige kansen die we zullen krijgen. We beginnen met een doelpunt tegen en we hebben 90 minuten om die achterstand om te buigen. Deze spelers hebben al voor hetere vuren gestaan en hebben de kans om de finale te bereiken.”

Gevraagd naar de vorm van Messi, antwoordde Guardiola: “Daarover hoef ik me nooit zorgen te maken bij Messi; zelfs al zou hij 27 wedstrijden niet scoren. Ik geef hem de rust en het recht dat hij niet altijd hoeft te scoren, alleen als hij dat wil. Hij heeft een gigantische hoeveelheid goals gescoord dit seizoen. Laat hem spelen, gelukkig zijn en zijn wie hij altijd is. Zijn ambitie helpt ons allemaal.”

Tot slotte sprak de coach ook over Piqué en vertelde de verdediger zeer te waarderen” “Er is niets raars tussen Gerard en mij. Hij heeft een periode niet gespeeld en is nu volledig hersteld. We zijn samen begonnen en ik waardeer hem enorm. Ik herken veel van mezelf in hem; het is een gezellige vent die houdt van zijn professionele en privé leven. Ik hoef Gerard niet te vertellen wat hij moet doen; ik ben blij met wie hij is en hoe hij speelt.”

De halve finale tussen Barça en Chelsea wordt om 20.45 uur door de NOS en Sport1 live uitgezonden. Uiteraard kan de wedstrijd live gevolgd worden via Twitter @PenyaBarcelona. De Fan Club Barcelona doet, zoals bij elke wedstrijd, een live verslag van de wedstrijd.