Nieuws Maart 2011

Guardiola: “We domineerden de hele wedstrijd”

Pep Guardiola was zichtbaar uitermate gelukkig met het bereiken van de volgende ronde in de Champions League. In zijn analyse van de wedstrijd was de coach van mening dat Barça de hele wedstrijd wist te domineren. Pep: “We hadden 70% balbezit, terwijl Arsenal nog geen schot op goal wist te creëren en tevens geen drie passes achter elkaar kon maken.” Het was duidelijk dat Barça een uitzonderlijke wedstrijd speelde. Pep: “Uiteindelijk kwalificeert een team zich vanwege allerlei dingen dat het doet, en ik denk dat we, over het geheel gezien, simpelweg beter waren dan Arsenal.” Guardiola had er amper woorden voor dat een team zo goed als Arsenal in Camp Nou geen schot op goal forceerde. Pep: “Zoiets zegt veel over Barça qua voetbal.”

Arsène Wenger, evenals een aantal Arsenal-spelers, had veel te zeggen—of eigenlijk te klagen—over de scheidsrechter, en dan met name over het wegsturen van Robin van Persie. De coach van de Londenaren was van mening dat Van Persie’s rode kaart de ondergang van zijn team inluidde. Guardiola zei dat hij dat laatste wel kon begrijpen: “Arsenal zou haar nederlaag moeten toeschrijven aan de rode kaart… Ik vind het jammer voor Arsenal omdat ik erg van hun manier van spelen houd. Ik heb geen idee hoe zij deze wedstrijd zullen analyseren, maar als ze zeggen dat het was omdat we elf tegen tien speelden, dan kan ik dat accepteren. Maar ze zouden zich ook kunnen afvragen of ze wel speelden zoals ze normaal spelen.”

Guardiola legde de kwestie verder naast zich neer en liet weten dat hij erg blij is weer in de kwartfinale van de Champions League te staan. Pep: “Je moet sterk zijn om hier te staan, en je hebt daarvoor continuïteit nodig. We zijn er trots op dat wij er bij zijn wanneer er 18 maart geloot wordt… Ook dankzij de fans. We wisten dat ze ons niet zouden teleurstellen.”

Pep eindigde de post-match persconferentie met wat woorden over individuele spelers, en twee van hen maakten een enorm goede indruk op hem, namelijk Mascherano en Iniesta. Pep: “Mascherano is een speler die zijn vak kent. Hij is heel ervaren en biedt je garantie waar je hem ook opstelt.” Over Iniesta zei de coach: “Iniesta heeft de kracht dat hij langs spelers kan dribbelen. Er zijn maar weinig spelers zoals hij. Daarom geeft hij ons iets extra’s, vooral in thuiswedstrijden. Dit jaar is hij ontzettend sterk, en heel enthousiast.”

Ook Sandro Rosell kwam aan het woord. Hij sprak over de Barça-spirit en voor hem is het essentiële woord ‘trots’. Rosell: “Barça-mensen voelen trots. De trots om bij dit team te horen, om deze spelers en deze coach te hebben, en deze fantastische fans die nooit ophouden met ons aanmoedigen. Ik ben trots op Barça.” Over de fans zei Rosell: “Ze hebben ons niet teleurgesteld. Pep vroeg de leden en de fans om te komen en dat verzoek hebben ze beantwoord. Vanavond was Camp Nou als een Engels stadion.” De Barça-president gaf toe dat de fans “helemaal tot aan het laatste fluitsignaal behoorlijk leden… Maar lijden met een goed einde is geweldig.” Over het team zei de president dat Barça geheel domineerde, maar op de vraag hoe ver het team kan komen in Europa waarschuwde Rosell voor waakzaamheid: “We moeten rustig blijven en stap voor stap deze weg afleggen.”