Nieuws Juli 2015

Hereniging met Van Gaal

Zaterdagavond, 22:00u Nederlandse tijd, speelt FC Barcelona in het spectaculaire Levi’s Stadion in San Francisco de tweede wedstrijd van hun Amerikaanse tour in de International Champions Cup. De vriendschappelijke wedstrijd tegen Manchester United wordt een hereniging met het in Can Barça welbekende gezicht van Louis van Gaal.

Van Gaal kwam tweemaal als trainer naar Barça. Eerst na een teleurstellend jaar bij Ajax, die hij in 1995 nog naar de Europese titel leidde, maar in 1996 boekte hij in Amsterdam geen successen. In de zomer van 1997 stapte hij over naar de Catalaanse hoofdstad en vulde daar de schoenen van de vertrokken Bobby Robson. Zijn eerste seizoen als Barça-coach was een groot succes. Hij won de landstitel en twee bekers voor het eerst in 39 jaar, en voegde daar nog de Europese Super Cup aan toe.
Hij werd pas de derde Barça-coach (na Enrique Fernández en Helenio Herrera) om het landskampioenschap te veroveren in zijn eerste twee seizoenen. Zijn derde jaar liep echter uit op een teleurstelling. Zijn team eindigde op de tweede plek in de Spaanse competitie en kwam niet verder dan de laatste vier in zowel de bekercompetitie als de Champions League. Van Gaal besloot daarop om het laatste jaar van zijn contract niet uit te dienen.

Na zijn vertrek maakte Barça drie zware jaren mee, en in 2002 haalde toenmalige president Joan Gaspart Van Gaal over om terug te komen en het voetbal weer naar het winnende niveau te brengen. Maar dat lukte de Nederlander helaas niet en in januari het jaar erop werd hem de deur gewezen.

Na zijn periode bij Bayern München, en zijn rol als de bondscoach die het Nederlands elftal naar de halve finales van het WK in Brazilië leidde, nam Van Gaal vorig seizoen de leiding in het Old Trafford over. Daar in Engeland overzag hij een team dat ver verwijderd was van het United dat eens twee decennia het Engelse voetbal domineerde. Van Gaal kende een moeizame start, maar oefende daarna grote invloed uit in het Old Trafford. Dit jaar verwelkomt de selectie een van de grootste namen van de tijd van Louis bij Bayern München: Bastian Schweinsteiger. Een andere naam waarover iedereen het heeft wanneer ze spreken over de ‘Rode Duivels’ is Memphis Depay, die de overstap heeft gemaakt van PSV naar United.