Nieuws Februari 2012

“Het tweeluik is nog niet over”

De spelers van FC Barcelona waren tevreden toen ze het veld van de BayArena verlieten. Víctor Valdés zei: “De sleutel was het controleren van de wedstrijd vanaf het begin.” Cesc Fàbregas was van mening dat zijn team traag was aan het begin van de tweede helft: “In de tweede helft sukkelden we in slaap in de eerste minuten, maar over het geheel gezien speelden we een goede wedstrijd.”

Het tweeluik is nog niet gewonnen. De mannen van Guardiola zijn zich ervan bewust dat dit resultaat nog niet definitief is en dat ze nog een hele belangrijke wedstrijd in het Camp Nou te wachten staat. Alexis Sánchez: “Het tweeluik is nog niet over. We moeten opnieuw winnen en net zo goed spelen als we hier gedaan hebben.” Ook Cesc sprak over de return: “Het is een goed resultaat, maar in voetbal moet je bescheiden zijn en je tegenstander respecteren. We moeten ervoor gaan in het Camp Nou, zoals altijd.” Tot slot zei ook Dani Alves dat het team niet te van zichzelf overtuigd moet zijn tegen een team als Bayer Leverkusen. “Tegen Duitsers kun je nooit op je lauweren rusten, want met de geringste kans scoren ze. We moeten de volgende ontmoeting geconcentreerd blijven.”

Tot slot nog wat ander commentaar van de spelers:
Cesc: “Er zijn allerlei redenen waarom we speelden zoals we deden in de eerste helft: Leverkusen is een heel fysiek sterk team. Misschien is dit type spel een beetje saai, maar dat is het soort spel dat we neer moesten zetten. Leverkusen kan het hele duel lastig maken met één counteraanval, maar we domineerden de situatie en daar zijn we erg tevreden over. We hebben altijd zin om te spelen, al lijkt dat soms misschien niet zo vanaf de zijkant. Het team heeft altijd evenveel enthousiasme en evenveel motivatie. De baas laat ons ook niet opgeven. Wat in Pamplona is gebeurd was een grote teleurstelling, omdat we de competitie uit onze handen lieten glippen, maar de Champions League is de mooiste competitie die er is. Het is moeilijk om deze competitie te winnen, omdat de beste teams van Europa strijden om de titel.”

Alexis: “Ik mag dan twee goals gescoord hebben, maar een teamgenoot gaf me de kans daartoe. Ik deed mijn voordeel met de ruimte die ze mij gaven. Ik wil altijd steeds meer van mezelf laten zien in elke wedstrijd, maar ik ben nog steeds niet helemaal op mijn gemak.”

Valdés: “Er is nog altijd de return, en ditmaal is die tegen een Duitse tegenstander. Het is een goed resultaat, maar we moeten het thuis afmaken. Het is het waard om iedere speler te complimenteren die bleef gaan tegen een team dat zichzelf in verdedigend opzicht heel goed afsloot.”

Alves: “Ik denk dat we een belangrijke voorsprong hebben, maar we moeten ons werk afmaken in het Camp Nou. Winnen helpt altijd, want het geeft je aanmoediging en een andere instelling. Een goede kwaliteit die wij hebben, is dat we dingen accepteren zoals ze zich voordoen. We hebben ons fenomenaal goed aangepast van de ene aan de andere competitie en we zullen doorgaan tot het einde. Ik was niet te gefocust op scoren, ik besloot simpelweg om Messi een assist te geven. Daarvoor had hij een belangrijk stukje spel gespeeld, en ik wilde dat hij zou scoren. We zijn allemaal heel blij.”

De volgende trainingssessie zal donderdag zijn, wanneer het team rond het middaguur in het Ciutat Esportiva bijeen zal komen. Víctor Valdés zal voorafgaand aan de training een persconferentie houden.