Nieuws Februari 2011

Het was een prachtige ervaring

Dmytro Chygrynskiy maakte indruk bij Shakhtar Donetsk, verdiende een transfer naar Barcelona, maar in Catalonië stond de verdediger slechts één seizoen onder contract. Chygrynskiy kijkt met weemoed terug op zijn periode in het Camp Nou. “Het was een prachtige ervaring”, vertelt de verdediger aan El Pais. “Ik wilde graag blijven, maar het was geen optie. Dat was ook mijn schuld, ik heb veel fouten gemaakt. Bij een club als Barcelona moet je altijd top presteren, vanaf dag één. Je krijgt niet twee, drie of vijf wedstrijden de tijd om je te bewijzen. Aan de andere kant is het voor een speler uit een ander land veel moeilijker om te integreren.” Chygrynskiy speelde slechts twaalf duels in de Primera División.

“Xavi doet precies alles wat er op het bord van Josep Guardiola in de kleedkamer staat”, vervolgt Chygrynskiy. “Andrés Iniesta vindt juist alles uit, Lionel Messi is van een andere planeet en Zlatan Ibrahimovic wilde zelfs op de training altijd winnen. Dat is zijn karakter. Guardiola heeft altijd veel geduld met mij gehad, hij heeft mij zowel in defensief als in aanvallend opzicht veel geleerd. Hij maakt zich geen zorgen om blessures, want hij heeft in iedere speler veel vertrouwen.”

“Ik was niet klaar voor een terugkeer naar Shakhtar”, geeft Chygrynskiy eerlijk toe. “In een jaar tijd leerde ik de Spaanse taal en mijn ploeggenoten beter kennen, net als de tegenstanders en wist ik hoe alles in elkaar stak. Toen ik klaar was voor Barcelona, moest ik helaas alweer vertrekken.”