Nieuws Juli 2012

HSV – Barça 1-2

Dinsdagavond stond voor Barça de eerste oefenwedstrijd voor dit nieuwe seizoen op het programma tegen HSV. Deze wedstrijd betekende ook gelijk het debuut voor Vilanova als nieuwe trainer van Barça.

‘s Morgens voor het vertrek richting Hamburg, kreeg Vilanova een tegenvaller te verwerken, want Messi was tijdens de training op maandagavond licht geblesseerd geraakt en na wat medische testen bleek dat hij niet mee kon spelen in de wedstrijd tegen HSV.

Barça startte in een uitverkocht Imtech Arena met een aantal spelers uit het eerste elftal. Zo startte onder andere Alves, Mascherano, Adriano en Afellay in de basis. Alves was binnen vijf minuten na het begin van de wedstrijd al trefzeker. Uit een corner legde Alexis de bal terug op Alves die hard in de rechter bovenhoek raak schoot. Na dit doelpunt ontstond er een leuke wedstrijd om te zien met kansen voor beide ploegen.

Na ongeveer een kwart wedstrijd kwam HSV op 1-1. Op het middenveld verspeelde FC Barcelona de bal en hierdoor kwam HSV met een man meer op de verdediging van Barça af en schoot Berg op het doel van Pinto. Maar de oud eredivisie speler trof de lat en uit de rebound trof Arslan wel het doel.

Ondanks wat kleine kansen leek het erop dat ruststand 1-1 zou worden, maar vijf minuten voor het einde van de eerste helft was het toch nog een keer raak. De keeper van HSV kreeg een schot van Afellay niet onder controle krijgen en bokste de bal voor de voeten van Deulofeu. Dit was ook de ruststand.

Na de rust wisselde Vilanova bijna zijn hele team, alleen Pinto en Sergi Roberto mochten ook starten aan de tweede helft. Door de vele wissels dacht HSV dat ze snel weer gelijk konden maken, maar Pinto en zijn verdedigers bezweken niet. Na een kleine twintig minuten spelen in de tweede helft, vol trok zich een drama voor Barça. In een duel met een aanvaller van HSV verstapte Muniesa zich en raakte hij geblesseerd en moest hij gewisseld worden. Marc Bartra kwam hem vervangen, nadat hij de eerste helft ook al had gespeeld.

In de rest van de tweede helft kregen beide ploegen nog een aantal kansen, waarbij de grootste waren voor Lobato van Barça, maar de bal wilde het doel niet meer in. Hierdoor won Barça de wedstrijd met 2-1, waarin vooral duidelijk werd dat ook de spelers van Barça B het niveau goed aan kunnen.

Opstellingen Barça:

1ste helft:
Pinto, Alves, Bartra, Mascherano, Adriano, Dos Santos, Espinosa, Sergi Roberto, Afellay, Deulofeu en Alexis

2de helft:
Pinto (69’ Oier), Balliu, Sergi Gomez, Muniesa (61’Bartra), Planas, Patric, Ilie, Sergi Roberto, Joan Roman, Rafinha en Lobato