Nieuws Maart 2011

Iniesta: “We zijn waar we wilden zijn”

Barça gaat naar de volgende ronde in het Champions League met al haar opties nog intact. Andrés Iniesta speelde een sleutelrol in het kwalificeren voor de kwartfinales. Hij was grotendeels verantwoordelijk voor de beide openingstreffers die Barça maakte in het tweeluik en deed dat met zijn gebruikelijke klasse. Na de wedstrijd wilde Iniesta echter niets horen over een dergelijke rol: “Ik plaats het team altijd voor mezelf en zag dat we allemaal ontzettend hard werkten.”
De 3-1 overwinning, veel kleiner dan de superioriteit die Barça in het tweeluik tegen Arsenal heeft gedemonstreerd, was genoeg om een optimistisch gevoel te creëren over de komende maanden, wanneer titels bepaald zullen worden. Iniesta: “Het vooruitzicht is goed. We zijn waar we wilden zijn. Het moeilijkste moet nog komen, maar dat is tevens het beste gedeelte. We moeten genieten van wat we doen.”

Arsenal, een team dat gewend is aan het spelen met de bal, moest haar aanpak veranderen tegenover een heel ambitieus Barça. Iniesta: “We voelden wel aan dat Arsenal een dergelijke benadering zou kiezen. Bijna elk team dat naar Camp Nou komt, doet dat… Arsenal verdedigde veel met zes spelers, omdat Nasri en Rosicky gedwongen moesten meehelpen.”
De sterspeler gaf toe dat de eigen goal van Busquets een grote tegenslag was: “Maar we waren in staat om ons daaroverheen te zetten.” Volgens hem waren er twee factoren die daaraan bijdroegen, namelijk de resterende tijd en de statistische superioriteit van Barça. Iniesta: “Toen de gelijkmaker viel, keken we naar het scorebord en zagen we dat er nog steeds tijd was. Je opvatting en gevoelens veranderen allemaal wanneer je op het veld staat, en vooral toen Arsenal met tien man kwam te staan. Toen zorgden we ervoor dat we echt voordeel pakten van die extra speler die wij hadden.” Iniesta was lovend over de Barça-fans, die bijna geheel Camp Nou opvulden (95.486 toeschouwers, tweede na El Clásico afgelopen november). Iniesta: “We hebben onze fans nodig, vooral op momenten als deze wanneer de strijd lastiger wordt.”
Voor Iniesta was de wedstrijd tegen Arsenal tevens een persoonlijk record. Hij speelde dinsdag namelijk zijn 350e officiële wedstrijd in een blaugrana shirt, en is daarmee tevens de jongste Barça-speler ooit die dat aantal heeft bereikt. Op 11 mei wordt Iniesta pas 27.

Een aantal andere spelers gaf ook hun indruk na afloop van hun kwalificatie voor de kwartfinales van de Champions League, waarbij een algemene stemming heerste dat Barça het volledig verdiende om zich te kwalificeren.

Dani Alves: “Het was een lastig tweeluik. Maar over het algemeen heeft het team dat het verdiende zich gekwalificeerd. Wij creëerden al het spel en alle kansen. Ik dacht dan ook niet dat onze kwalificatie gevaar liep. Voor de rust hadden we het duel onder controle, en wilden zij alleen maar hun voorsprong verdedigen; we hebben laten zien vanaf de eerste minuut dat veel kan gebeuren in 90 minuten. Wij hebben onze filosofie en die zullen we tot het einde behouden.” Over Van Persie, die Alves vermeend in het gezicht sloeg en daarvoor zijn eerste gele kaart kreeg, zei Alves: “Ik zou Van Persie in de eerste helft al van het veld gestuurd hebben voor zijn klap in mijn gezicht.”

Xavi: “Het is een eerlijk uitkomst. We waren zowel in Londen als hier veel beter. Dit is voetbalgerechtigheid. Arsenal had besloten te komen verdedigen en kreeg amper een schot op goal. Ik had eigenlijk verwacht dat ze ons veel meer zouden opzoeken, aanvallend. Wij scoorden hun goal; zij hadden slechts een paar kansjes maar wilden niet spelen, alleen maar verdedigen. Het wegsturen van Van Persie beïnvloedde de wedstrijd zeker, maar was wel eerlijk.” Over zijn medespelers zei Xavi: “Mascherano en Busquets zijn geweldig voor dit team, en Leo maakte weer eens het verschil. Het enige dat wij opnieuw misten, waren goals, waardoor we behoorlijk moesten incasseren. We hadden zoveel kansen om de wedstrijd definitief te beslissen.” Tot slot bedankte hij ook het publiek: “Een dikke tien voor de fans. Je kunt echt merken dat het de Champions League is en dat er veel op het spel staat.”

Éric Abidal: “Het was een gevaarlijke wedstrijd na onze nederlaag in Engeland. We speelden goed en werkten hard. Ik hoop dat we in de kwartfinale tegenover Olympique Lyon komen te staan.”

Woensdag staan de Barça-spelers in de ochtend alweer op het trainingsveld, waarna Mascherano met de pers zal praten. De middenvelder verliet in de wedstrijd tegen Arsenal het veld geblesseerd, maar heeft, gelukkig, niets serieus.