Nieuws Augustus 2015

Internationale verplichtingen voor Barça

Na twee weekenden in de nieuwe campagne van La Liga, waarin FC Barcelona tweemaal de volle drie punten boekte, staat de Spaanse voetbalcompetitie nu even stil voor een internationale onderbreking. Er zijn slechts nog vier wedstrijden te spelen voor de kwalificatie voor het EK 2016 – twee deze week en twee in oktober. Alle nationale elftallen waaraan Barça spelers levert, zijn nog volop in de running voor een van de 24 plekken in Frankrijk voor volgende zomer.
Daarnaast beginnen Munir en Spanje onder-21 hun queeste voor een plekje in Polen in 2017. Argentinië en Brazilië en Brazilië zullen ondertussen in de Verenigde Staten vriendschappelijke wedstrijden afwerken.

Kijk hieronder voor een overzicht van de geplande wedstrijden (*alle begintijden zijn volgens ‘onze’ Europese tijd).

Spanje (met Piqué, Bartra, Alba, Iniesta en Busquets)
* 5 september: Spanje vs. Slowakije (20:45 uur)
* 8 september: Macedonië vs. Spanje (20:45 uur)

Donderdag, in Oviedo, heeft Spanje een kans om de 2-1 nederlaag tegen Slowakije afgelopen oktober goed te maken, en op gelijke hoogte te komen met hun gasten bovenaan Groep C. Drie dagen later staan ze tegenover Macedonië, dat slechts drie punten bij elkaar heeft gesprokkeld in de eerste zes wedstrijden. Spanje lijkt verzekerd van op zijn minst een plek in de play-offs, maar Oekraïne dingt ook mee voor de twee plekken aan kop die directe kwalificatie voor Frankrijk verzekeren.

Spanje onder-21 (Munir)
* 2 september: Estonië vs. Spanje (18:45 uur)

Spanje onder-21 begint hun tocht naar een plek in de finales in Polen in 2017. De andere vier teams in Groep 6 zijn Kroatië, Georgië, San Marino en Zweden.

Kroatië (Ivan Rakitić)
* 3 september: Azerbaijan vs. Kroatië (18:00 uur)
* 6 september: Noorwegen vs. Kroatië (18:00 uur)

Kroatië staat momenteel aan kop in de kwalificatiegroep H voor het EK 2016, maar Italië en Noorwegen zitten de Kroaten op de hielen, en ook Bulgarije is nog niet uitgesloten. De ploeg van Rakitić zal op zoek gaan naar de drie punten in beide wedstrijden, maar het treffen in Oslo met hun directe rivalen zal allesbehalve gemakkelijk worden.

Turkije (Arda Turan)
* 3 september: Turkije vs. Latvia (20:45 uur)
* 6 september: Turkije vs. Nederland (18:00 uur)

Turkije bezet momenteel de vierde plek in hun kwalificatiegroep, maar drie van de vier laatste wedstrijden spelen ze thuis, waarmee ze nog niet geheel kansloos zijn. Latvia heeft nog geen wedstrijd gewonnen, dus de Turken zullen daar ongetwijfeld goede kansen zien, maar de wedstrijd tegen Nederland – momenteel derde – is de grote uitdaging. IJsland en Tsjechië bezetten de eerste en tweede plek in de groep, en Turkije zal het in oktober tegen beide ploegen opnemen.

België (Thomas Vermaelen)
* 3 september: België vs. Bosnië Herzegovina (20:45 uur)
* 6 september: Cyprus vs. België (20:45 uur)

Een Belgische nederlaag in Cardiff plaatste Wales op de koppositie in Groep B, maar ook op de tweede plek ziet het er nog goed uit voor België. Israël staat twee punten achter op de derde plek, met de twee tegenstanders van deze week (Bosnië en Cyprus), daar dicht achter.

Duitsland (Marc-André Ter Stegen)
* 4 september: Duitsland vs. Polen (20:45 uur)
* 7 september: Schotland vs. Duitsland (20:45 uur)

Wereldkampioen Duitsland verloor toen zij vorig jaar naar Polen afreisden, maar hebben nu de kans om die nederlaag goed te maken en daarmee de koppositie te claimen. In deze voor Duitsland cruciale week spelen ze ook tegen Schotland, dat de derde plek bezet.

Argentinië (Messi en Mascherano)
* 5 september: Argentinië vs. Bolivië (02:30 uur)
* 9 september: Argentinië vs. Mexico (04:00 uur)

Argentinië is in Texas voor hun eerste wedstrijden sinds hun ondergang tegen Chili in de finale van de Copa América. Ze nemen het op tegen Bolivië in hte BBVA Compass Stadion te Houston, en daarna Mexico in het AT&T Stadion in Arlington.

Brazilië (Neymar Jr. en Rafinha)
* 5 september: Costa Rica vs. Brazilië (22:00 uur)
* 9 september: Brazilië vs. USA (02:30 uur)

Net als Argentinië speelt Brazilië deze week een aantal vriendschappelijke wedstrijden in de Verenigde Staten. De eerste is in de Red Bull Arena in Harrison tegen Costa Rica, en dan nemen ze het op tegen het gastland in een ongetwijfeld uitverkocht Gillette Stadion in Boston.