Nieuws Juli 2021

Italië 1e finalist

De strafschoppenreeks deed de Spanjaarden uiteindelijk de das om. Tot dan toe was het een vrij evenwichtige wedstrijd met kansen over en weer. Spanje startte goed aan de wedstrijd. Jordi Alba, Pedri, Busquets en Eric Garcia stonden alle 4 in de basis. Waarbij Pedri vooral opviel met zijn geweldige techniek en spelinzicht. Luis Enrique was achteraf lyrisch over hem. NB: het seizoen van Pedri is nog niet voorbij. Hij mag naar de Olympische Spelen in Tokio!!

In de 2e helft werden de Italianen wat sterker wat in de 60e minuut leidde tot een mooi doelpunt van Chiesa: 1-0. De Spanjaarden leken even van slag totdat in de 80e minuut de ingevallen Morata voor de verdiende 1-1 zorgde.

Enkele statistieken:
• Spanje 16 schoten; Italië 7
• Spanje 71% balbezit; Italië 29%
• Spanje 908 passes; Italië 387
• Spanje 6 corners; Italië 1

Spanje is dus niet in staat geweest om het grote balbezit uit te drukken in doelpunten. Ondanks het inbrengen van een groot aantal spelers waaronder Morata.
Italië bracht ook wat verse krachten in: Berardi, Pessina, Tolói, Belotti, Locatelli en Bernardeschi. Daarnaast bracht Luis Enrique: Morata, Gerard Moreno, Rodri, Llorente, Alcántara en Pau Torres (voor Eric Garcia).

Ondanks alle wijzigingen werd er niet meer gescoord: dus strafschoppen. De Spanjaarden hadden hun laatste reeks gewonnen; goed voor het zelfvertrouwen (zou je denken).

Strafschoppenserie: aan beide kanten werd de 1e penalty gemist. Morata zag zijn inzet gestopt door Donnarumma. Jorginho besliste de penaltyreeks na een goed genomen strafschop (4-3). Uitzinnige vreugde bij de Italianen, die het publiek bedankten. Voor de 4e maal in een EK finale. Tot nu toe slechts 1 x Europees kampioen. In 1968.

En de Spanjaarden breken hun hoofd over hoe ze dit door hun vingers hadden laten glippen.  Hulde voor hun bijdrage aan dit EK voor Pedri, Jordi Alba, Sergio Busquets en Eric Garcia. Ze waren waardige vertegenwoordigers van FC Barcelona.

Foto: fcbarcelona.com