Nieuws November 2011

Josep Guardiola zonder Tito Vilanova

FC Barcelona mist Tito Vilanova bij de uitwedstrijd voor de Champions League tegen AC Milan. De assistent van Josep Guardiola onderging dinsdag een spoedoperatie om een tumor in een van zijn speekselklieren te laten verwijderen. Dat liet de club weten in een verklaring.

“De operatie is succesvol verlopen. De impact op de spelers was net als bij Éric Abidal groot”, zei Guardiola, verwijzend naar de levertumor die de Franse verdediger lang aan de kant hield. Vilanova hoopt over 3 tot 4 weken weer naast Guardiola te zitten. De 42-jarige Vilanova is van begin af aan de assistent van Guardiola bij Barça. Hij wordt gezien als een belangrijk onderdeel van het succes van de ploeg.

Real Madrid won dinsdagavond met 6-2 van Dinamo Zagreb. Na afloop sprak José Mourinho echter niet meteen over het optreden van zijn team. “Ik hoop dat Tito Vilanova zo snel mogelijk naar huis terugkeert en op 10 december (de dag van el Clásico) weer van de partij is”, vertelde Mourinho, zonder dat een journalist hem naar zijn mening over Vilanova vroeg. De assistent coach van de Catalanen is ook bekend door zijn 'ruzie' met Mourinho. De Portugese trainer stak hem met een vinger in het oog tijdens de strijd om de Spaanse Super Cup. Mourinho gaf vorig seizoen aan dat hij niet wist wie Pito (plasser) Vilanova was. “Vorig seizoen lieten we zien solidair te zijn met Éric Abidal en dit keer doen we dat met Vilanova. We hopen dat hij snel herstelt.”