Nieuws Juni 2016

Kwartfinales Copa América

De FC Barcelona spelers die voor hun land uitkomen op de Copa América Centenario in The USA hebben niet allemaal succes.

Messi en Mascherano hebben zich met de nationale ploeg van Argentinië in de nacht van vrijdag op zaterdag al verzekerd van een plaats in de kwartfinales van de Copa América door de 5-0 overwinning op Panama. Messi maakte drie doelpunten en hij wist de hattrick te scoren in slechts een half uurtje!! Lionel kwam in de 61e minuut in het veld voor Augusto Fernández en op dat moment stond het door een treffer van Nicolás Otamendi slechts 1-0.

Het team van bondscoach Gerardo Martino speelt woensdag ochtend om 04:00 uur Nederlandse tijd de laatste groepswedstrijd tegen Bolivia. Argentinië staat nu eerste in Poule D met 6 punten na 2 duels en Bolivia wist tot nu toe nog geen enkel punt te behalen. Twee uur eerder gaat Chili, met in het doel Claudio Bravo en voormalig Barça-speler Alexis Sánchez in de voorhoede, tegen Panama strijden om het tweede ticket voor de kwartfinales. De twee landen hebben elk 3 punten na 2 wedstrijden.

In Poule C is Luis Suárez helaas al uitgespeeld met Uruguay. De ploeg van bondscoach Óscar Tabarez verloor de eerste groepswedstrijd tegen Mexico en ging daarna met 0-1 onderuit tegen Venezuela. Uruguay sloot het toernooi af met een 3-0 overwinning op het tevens geëlimineerde Jamaïca. Mexico met voormalige Barça-verdediger Rafael Márquez is groepswinnaar geworden met 7 punten na 3 duels. Venezuela heeft ook 7 punten weten te behalen en is daarmee als tweede geplaatst voor de kwartfinales.

Brazilië was een van de favorieten om de Copa América te winnen, maar de ploeg van Carlos Dunga ligt er al na de groepsfase uit. Brazilië, met Dani Alves in de verdediging, had aan een gelijkspel tegen Peru genoeg om door te gaan, maar verloor in de nacht van zondag op maandag door een omstreden doelpunt van Raul Ruidiaz. “Iedereen zag dat een handsbal was. Hier kunnen wij niets aan doen, we kunnen niet veranderen wat iedereen heeft gezien. Wat is gebeurd, is niet de schuld van de coach of van de spelers. Ondanks alle technologie worden er nog steeds grote fouten gemaakt”, mopperde Dunga na afloop. Peru is groepswinnaar geworden in Poule B en Ecuador eindigde als tweede.

Gastland Verenigde Staten en Colombia hebben zich tevens geplaatst ten koste van Costa Rica en Paraguay door respectievelijk als eerste en tweede te eindigen in Poule A met 6 punten na 3 groepswedstrijden.

Kwartfinales
16 juni: USA - Ecuador