Nieuws November 2012

Levante - Barça 0-4

Na een interval van vijf dagen was het na de Champions League zege op Spartak Moskou tijd voor de Spaanse competitie met Levante, de huidige nummer vier van Spanje, op het programma. Al voorafgaand aan de wedstrijd waarschuwde Tito Vilanova voor deze geduchte tegenstander en ook tijdens de wedstrijd werd duidelijk dat het voor Barça geen gemakkelijke wedstrijd zou worden. Daarbij kreeg de wedstrijd een extra lading door de uitslag van Real Betis tegen Real Madrid, dat verrassend met 1-0 verloren werd door de Madrilenen. Voor Barça dus de kans om een voorsprong van elf punten te boeken, mits ze tegen Levante de drie punten konden behalen.

Barça ging aanvallend van start en zette meteen druk. Carles Puyol was als aanvoerder weer terug bij de selectie. Adriano en Thiago startten weliswaar op de bank, maar waren in elk geval fit verklaard en opgenomen in de selectie. Rond de veertiende minuut kreeg Barça toch weer in de verdediging een tegenslag te verwerken: Daniel Alves kwam lelijk ten val na een knal van Juanlu en de Braziliaan moest het veld geblesseerd verlaten, waarna Martín Montoya zijn opwachting mocht maken. Met de komst van Montoya stond er een blaugrana elftal op de mat van alleen maar spelers uit de eigen opleiding!
Barça was de bovenliggende partij met het gebruikelijke hoge balbezit, maar Levante loerde op de counter en zette alles op alles om het spel van de Catalanen te onderbreken. De ploeg van Vilanova heroverde de verloren bal weer uitermate snel en combineerde erop los. Toch kwam de eerste echte kans voor de thuisploeg, toen Barkero een hard schot op doel loste, maar Valdés kon er nog bij en werkte de bal over de lat.
Hierna was het de beurt aan Barça. Zo gaf Xavi een prachtig hakballetje op Messi, maar stuitte de Argentijn op keeper Munúa en vlak daarna troefde Messi in één beweging drie Levante-verdedigers af, maar schot hij nét naast. Xavi schoot tweemaal zelf op doel, maar eveneens zonder resultaat en naarmate de wedstrijd vorderde, werd het voor de blaugranas steeds moeilijker om door de potdichte achterhoede van de thuisploeg heen te komen. Met engelengeduld bleef Barça combineren om toch het gaatje te vinden, maar aan het einde van de eerste helft was de 0-0 stand nog ongewijzigd.

De ploeg van Juan Ignacio Martínez zou in de tweede helft niets veranderen qua tactiek, waardoor er voor Barça niets anders op zat dan op zoek blijven gaan naar dat ene gaatje. De tweede helft was pas twee minuten onderweg toen daar opeens Lionel Messi was die dankzij een steekpass van Iniesta de vrije ruimte in de Levante verdediging vond en met een prachtige stift over Munúa heen het eerste doelpunt van de avond liet optekenen. De Argentijn drukte daarna het zweetbandje om zijn pols tegen zijn voorhoofd, waarop de tekst “Te Amo, Thiago” te lezen was, voor zijn pasgeboren zoontje. De score was geopend. Aan de andere kant volgde er een hard onverwacht schot op doel, maar de bal zeilde gelukkig naast en een paar minuten later was daar opnieuw Messi met de 0-2! Weer was het Iniesta die de assist leverde en de Argentijn maakte zijn tweede treffer achter zijn standbeen langs.

De geparkeerde bussen vertoonden gebreken, de gaten werden gevonden en Barça was nog niet klaar met Levante. Alsof ze vleugels hadden gekregen leverden de blaugranas een voetbaldemonstratie af die een lust voor het oog was. Iniesta, de man van de twee assists op Messi, maakte zelf de 0-3 met een prachtig loeihard schot dat via de lat het doel in stuitte. Met nog een half uur op de klok voegde Cesc Fàbregas daar nog maar een doelpunt aan toe, opnieuw op aangeven van Iniesta.
Levante probeerde het nog wel, maar was na die prima eerste helft gekraakt door de plotselinge nederlaag. Martins kreeg nog een kans na slordig balverlies van Barça, maar Valdés en Puyol voorkwamen een tegentreffer. Met de wedstrijd gespeeld besloot Vilanova nog twee spelers rust te gunnen. De weer fit verklaarde Adriano en Thiago mochten hun rentree maken, waarop Alba en Xavi, die een staande ovatie kreeg, de bank mochten opzoeken.

In de slotfase maakten Puyol en Piqué allebei hands in het zestienmetergebied en kreeg het haast verlamde Levante nog een penalty toegewezen. Voor de thuisploeg de uitgelezen kans om toch nog één tegentreffer te scoren. Maar Valdés stak daar een stokje voor en hoe! Hij redde niet alleen de penalty, maar ook diens rebound op spectaculaire wijze, waarna de derde inzet van Levante werd afgefloten voor buitenspel. Hierop begonnen de aanwezige culés maar eens het Catalaanse clublied te zingen en zelfs de leus “kampioenen!” kwam al eventjes voorbij.

Dankzij de uitstekende tweede helft won Barça op overtuigende wijze van Levante en hebben de blaugranas een voorsprong van elf punten behaald op hun aartsrivaal uit Madrid. Lionel Messi was de gevierde man: met deze twee doelpunten staat hij op een totaal van 82 goals in het kalenderjaar 2012, waarmee hij nog maar drie (!) doelpunten verwijderd is van het record van Müller. Ook voor Iniesta was het een speciale avond, want hij passeerde Guillermo Amor door nu 422 in het blaugrana shirt in actie te komen.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves (14’ Montoya), Piqué, Puyol, Alba (75’ Adriano), Xavi (78’ Thiago), Busquets, Cesc, Pedro, Messi en Iniesta.

Opstelling Levante: Munúa, Lell, Ballesteros, Navarro, Juanfran, El Zhar (61’ Pedro Ríos), Iborra, Barkero, Diop, Juanlu (75’ Míchel Herrero) en Martins (68’ Ángel Rodríguez).