Nieuws September 2014

Levante - Barça 0-5

In het Stadion Ciudad de Valencia heeft het team van Luis Enrique met gemak gewonnen van de nummer laatst van de Primera División. Lionel Messi was met twee assists, een doelpunt én een gemiste penalty de man van de wedstrijd. Zijn tweede assist, op Barça B speler Sandro Ramírez, was de 100e assist van Messi in La Liga.

De thuisploeg was niet van plan om alleen het eigen zestienmetergebied te verdedigen en startte dapper aan de wedstrijd. Het spel ging over en weer waarbij aanvallen van Barça werden afgewisseld met counters van Levante. Ze maakten dankbaar gebruik van slordigheden in het Catalaanse team. Zo moest Rakitić had rennen om zijn balverlies op het middenveld goed te maken. Met zijn actie werkte hij de bal naast het Blaugrana doel, maar botste zelf wel tegen de paal. Gelukkig raakte de Kroaat niet geblesseerd door de botsing. Niet veel later kreeg David Barral nog een goede kopkans, maar hij kwam net een centimeter tekort, waardoor hij de bal niet kon plaatsen.

Na het in eerste instantie dapper strijden voor de counter zakte Levante steeds verder in de verdediging. Het duurde echter tot de 34e minuut voordat Neymar de score voor Barça opende op aangeven van Messi. De Braziliaan zette de verdediger en keeper op het verkeerde been en schoot vervolgens de bal eenvoudig in het doel. Vlak voor de rust werd Messi in de zestien gehaakt, waardoor Loukas Vyntra met direct rood naar de kleedkamer kon vertrekken en Levante met tien man verder moest. Tegen zijn gewoonte in schoot Messi de bal snoeihard naast het doel. Toch gingen de Catalanen met een 0-2 voorsprong de rust in. Ivan Rakitić maakt zijn bijnaam ‘Die Rakete’ waar door van afstand de bal als een raket af te vuren op het doel van Levante; zijn eerste doelpunt voor zijn nieuwe werkgever.

De tweede helft was slechts een paar minuten oud of Neymar lag, na een actie om de bal binnen de lijnen te houden, geblesseerd buiten het veld. Aangezien de aanvaller bleef liggen nam de clubarts Ricard Pruna geen risico en gaf aan coach Luis Enrique door dat Neymar gewisseld moest worden. Nadat Sandro Ramírez al in het veld was gekomen gaf Neymar aan weer te willen spelen. Invaller Sandro was nog geen tien minuten in het veld of hij betaalde het vertrouwen van coach Enrique terug met de 0-3. De verdediging van Levante had alleen oog voor Messi. De Argentijn zag Sandro vrij staan en de speler van Barça B scoorde zo al zijn tweede treffer voor het eerste team van dit seizoen. Een seizoen eerder scoorde Sandro slechts 7 doelpunten voor Barça B.

Net na een uur spelen liep Jordi Alba op volle snelheid naar de achterlijn. De verdediger bleef goed kijken, zag Pedro in scoringspositie en El Canario liet deze kans niet onbenut. Het harde werken van Lionel Messi werd een kwartier voor tijd beloond met een bijzonder doelpunt. De aanvaller maakte handig gebruik van een blunder van de keeper van Levante. Jesús Fernández gooide de bal totaal verkeerd uit en Messi rondde fraai met een stift af.

Het was voor Barça de 4e overwinning van dit seizoen op rij zonder een tegentreffer. Levante wist voor de vierde keer op rij niet te scoren en is hierdoor nog altijd de hekkensluiter van de Primera División.

Bekijk hier de samenvatting van Sport1.

Opstelling FC Barcelona: Bravo, Alves, Mascherano, Mathieu, Alba, Rakitić, Busquets (62’ Xavi), Iniesta (71’ S. Roberto), Pedro, Messi en Neymar (51’ Sandro)