Nieuws April 2012

Levante - FC Barcelona 1-2

Barça gaat volgende week zaterdag om 20:00 uur el Clásico in met een achterstand van vier punten op Real Madrid. De marge tussen de twee rivalen bleef gelijk omdat de Catalanen in navolging van de Koninklijke, die eerder op de avond met 3-1 wonnen van Sporting Gijón, eveneens hun competitiewedstrijd wonnen.

De wedstrijd begon met een minuut stilte ter nagedachtenis aan Piermario Morosini. De speler van het Italiaanse Livorno overleed nadat hij vandaag op het veld in elkaar zakte.

Josep Guardiola liet voor het duel met de nummer vijf van La Liga Iniesta, Alves, Cuenca en Piqué op de bank om de spelers rust te geven. Midweeks wacht de Catalanen de eerste wedstrijd voor de halve finales van de Champions League in Londen tegen Chelsea. Ook zonder het viertal kreeg Barça in de eerste helft de beste kansen, maar Pedro, Thiago, Adriano en Messi hadden het vizier echter niet op scherp staan. Geheel tegen de verhouding in kwam Barça in de 23e minuut op een achterstand. José Javier Barkero scoorde vanaf de stip nadat Levante een strafschop had gekregen vanwege hands van Sergio Busquets. De middenvelder kreeg de bal ongelukkig tegen zijn handen terwijl hij die bij elkaar voor zijn borst hield. Eenmaal op achterstand creëerde het team van Guardiola veel minder kansen ondanks het 71% balbezit. Alleen Cesc kreeg nog een goede mogelijkheid op de gelijkmaker voor rust, maar keeper Gustavo Munúa kon de bal eenvoudig vangen. Thiago ontving in de wedstrijd zijn vijfde gele kaart van het seizoen en moet daardoor el Clásico missen.

In de tweede helft bleef Levante razendsnel bij omschakelingen en brutaal op zoek naar de winst. De thuisclub kreeg zelfs twee grote kansen op de 2-0, maar deze werden niet benut. In de 64e minuut kwam Barça alsnog op gelijke hoogte. Lionel Messi ging de combinatie aan met Alexis Sánchez en schoot raak in de linkerhoek. Zes minuten later volgde de tweede strafschop van de avond, nadat Paulo Botelho in het strafschopgebied Isaac Cuenca van zich af duwde. Messi benutte de buitenkans en schoot zijn 41e competitietreffer van het seizoen feilloos in de bovenhoek. Hierna probeerde de Catalanen de wedstrijd gecontroleerd uit te spelen, maar de thuisploeg bleef op zoek naar de gelijkmaker. Zodoende werd het een zwaarbevochten overwinning voor FC Barcelona.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Puyol, Mascherano, Adriano, Xavi (46' Cuenca), Busquets, Thiago, Pedro (54' Iniesta), Fàbregas, Alexis (75' Alves) en Messi.