Nieuws September 2014

Luis Enrique breekt records

Het seizoen 2014/15 is nog maar een maand oud en Luis Enrique heeft het vernieuwde Barça nog maar ruim twee onder zijn hoede, maar toch heeft hij het eerste record al verbeterd.

Na vier speeldagen heeft Barça al haar wedstrijden gewonnen en heeft de ploeg van Enrique nog geen enkel doelpunt tegen gehad. Dit is in de historie van het grote Barça nog nooit eerder voor gekomen.

Volgens de Spaanse trainer is de sleutel tot dit succes de verdediging. Dit is een van de belangrijkste veranderingen ten opzichte van vorig jaar. „Wij verdedigen allemaal” vertelde hij tijdens een persconferentie en dat is de rede dat Claudio Bravo nog geen enkele tegendoelpunt heeft moeten toestaan. Hij is nu 360 minuten zonder tegendoelpunt, maar de Chileense keeper moet nog wel 200 minuten zonder tegendoelpunt blijven om Artola voorbij te streven. In het seizoen 1977/78 wist hij 560 minuten zijn doel schoon te houden.

In de grootste vijf competities van Europa, Spanje, Frankrijk, Engeland, Italië en Duitsland, is er maar één ander team dat, net zoals Barça de nul heeft gehouden. Dat is de 1 F.C. Köln uit Duitsland, maar dit team heeft inmiddels 3 keer met 0-0 gelijk gespeeld. De Italiaanse clubs AS Roma en Juventus hebben nog geen tegendoelpunt geïncasseerd, maar deze clubs hebben nog maar 3 wedstrijden gespeeld.