Nieuws December 2016

Luis Enrique en Zidane kijken niet naar stand

Dit voetbalweekend staat in het teken van El Clásico. In Camp Nou gaan FC Barcelona en Real Madrid zaterdag (16.15 uur) de strijd met elkaar aan. Puntenverlies in eigen huis is voor de Catalanen eigenlijk geen optie, aangezien ze met een achterstand van zes punten op koploper Real beginnen aan de clash. Coaches Luis Enrique (Barça) en Zinedine Zidane (Real) blikten vrijdag vooruit.

Luis Enrique: "In speciale wedstrijden als deze, tegen onze aartsrivaal in Camp Nou, is het van groot belang om je emoties onder controle te houden. Dat geldt niet alleen voor mij, maar ook voor de spelers. Het is cruciaal dat we drie punten pakken, want we spelen tegen een directe concurrent en we hebben allebei hetzelfde doel, maar in wedstrijden als deze heeft de stand weinig invloed op hetgeen er op het veld gebeurt. Ik denk niet dat dit duel beslissend zal zijn voor de titelrace."

"Dat we thuis spelen, is een extra motivatiebron. Dit is een speciale wedstrijd voor onze fans. Met 100.000 fans die ons toejuichen willen we voor vreugde zorgen, zowel voor ons als voor hen. We zullen heel goed moeten spelen om zo'n goede tegenstander te kunnen verslaan. Het grootste nieuws is dat we Andrés Iniesta terug hebben. Zijn terugkeer is extra belangrijk omdat hij ook onze aanvoerder is. Als er één speler is die het meest bij onze stijl past, dan is hij het wel. Wat betreft de opstelling ga ik verschillende opties afwegen."

Zinedine Zidane: "Het wordt een heel zware wedstrijd. Dat is althans de verwachting, want we spelen tegen een geweldige ploeg. We hebben ons goed voorbereid op deze wedstrijd en we zijn er klaar voor. Men wil een goede pot voetbal zien en het belangrijkste voor ons is dat we gefocust blijven op hetgeen we moeten doen. Er staat veel op het spel en dus moeten we alles geven. Als we een goede wedstrijd spelen, gefocust blijven en sterk beginnen, dan kan het goedkomen."

"We zijn alleen bezig met het spelen van een goede wedstrijd. Ik denk niet aan een gelijkspel, een overwinning of een nederlaag. Ik ben niet bezig met het resultaat, maar alleen met het feit dat we alles moeten geven. Dan weten we na afloop in elk geval dat het daaraan niet gelegen heeft. Het resultaat is het gevolg van hetgeen je laat zien op het veld. Als je daar goed werk levert, dan komt dat resultaat wel goed. Het verschil van zes punten? Ik weet niet wat er gaat gebeuren. We zijn hier om te voetballen en gaan proberen te winnen. We zijn nooit bezig met de cijfers, want dat helpt ons niet. We gaan negentig mooie minuten tegemoet, dat is het."