Nieuws Februari 2016

Luis Enrique vs Arsenal FC

De coach van FC Barcelona heeft goede herinneringen aan de aanstaande tegenstander van Barça in de Champions League, Arsenal FC. Nog niet als Blaugrana coach, maar wel als speler.

In het seizoen 1999/2000 scoorde Enrique tweemaal tegen de club uit Noord Londen in de Groep fase van de Champions League. Dat duel was tevens de eerste officiële ontmoeting van de twee clubs.

De eerste van die twee treffers was een hele bijzondere. Op 29 september 1999 bracht Luis Enrique met zijn doelpunt de Catalanen in Camp Nou na een kwartier op voorsprong. Helaas was het niet voldoende voor de overwinning, want tien minuten voor het laatste fluitsignaal bracht voormalige Ajax-speler Nwankwo Kanu The Gunners langszij. De derde groepswedstrijd eindigde daardoor in een 1-1 gelijkspel.

De return in Londen op 19 oktober van dat jaar toonde een Oranje getint speelbeeld bij zowel Arsenal als Barça. Na de benutte penalty van Rivaldo, verdubbelde Luis Enrique de voorsprong van Barça binnen een minuut. Vlak voor de rust scoorde Dennis Bergkamp de aansluitende treffer voor Arsenal, maar niet lang na de thee vergrootte Luis Vigo de voorsprong naar 1-3 en Philip Cocu besliste het duel in de 69e minuut. Dat was echter niet het laatste Oranje getinte doelpunt, want Marc Overmars scoorde vlak voor het einde de tweede treffer voor Arsenal en zorgde zo voor de 2-4 einduitslag. FC Barcelona eindigde als koploper in Groep B en zou uiteindelijk stranden in de halve finales. Valencia bereikte ten koste van de Catalanen de Champions league finale, die ze met 3-0 verloren van Real Madrid. Overigens speelde de twee topclubs die CL-wedstrijd in het Wembley Stadion doordat het oude Highbury niet meer geschikt was voor Champions League. Het Emirates Stadion is sinds het seizoen 2006-07 de thuisbasis van Arsenal FC.