Nieuws Mei 2011

Malaga - Barça 1-3

Zaterdagavond wist Barça zijn laatste wedstrijd van het seizoen in de Primera División met 1-3 te winnen. De kampioen van Spanje eindigde hierdoor met een punten totaal van 96, dat zijn er drie punten minder dan vorig jaar.

In het stadion La Rosaleda stonden Malaga en Barça tegenover elkaar, terwijl er niets meer op het spel stond. Barça was al kampioen en Malaga had zich al veilig gespeeld. Voordat de wedstrijd begon, vormde de spelers van Malaga een erehaag voor de kampioen Barça, iets was niet heel gebruikelijk is, aangezien Deportivo dit vorige week al had gedaan.

Guardiola had er voor gekozen om zijn spelers die de finale volgende week spelen te sparen, alleen Abidal was een uitzondering, want die moet nog wedstrijdritme op doen en hij speelde dan ook zeventig minuten mee. Ook Afellay, Bojan, Maxwell en Adriano mochten starten aangevuld met enkele spelers van Barça B.

In het begin het Barça het zichtbaar moeilijk met Malaga. Pinto moest in het begin van de wedstrijd al een paar keer goed redding brengen op enkele schoten van Malaga. Toch kwam de thuis ploeg op voorsprong. Duda gaf een voorzet welke inde voeten kwam van Seba en hij kon volledig vrijgelaten op doel schieten. Op dit schot had Pinto geen antwoord, waardoor Malaga met 1-0 voor kwam.

Doordat de aanvallers van Barça niet bij machten waren om door de verdediging van Malaga te komen, leek het er op dat de 1-0 stand ook de ruststand zou worden. Maar niets bleek minder waar, vlak voor rust werd Bojan gevloerd binnen het strafschop gebied, waardoor de scheidsrechter een penalty gaf. Bojan ging zelf achter de bal staan en stuurde de keeper naar de verkeerde hoek. Hierdoor werd de ruststand als nog 1-1.

Na de rust was er hetzelfde spelbeeld, Malaga probeerde weer op voorsprong te komen en Barça had moeite om er doorheen te komen. Alleen nu wist Malaga niet te scoren, iets wat Barça nog wel deed. Een kwartier voor tijd schoot onze Landgenoot Ibrahim Afellay van ongeveer twintig meter op doel en dit schot was onhoudbaar voor de keeper van Malaga. Dit doelpunt betekende niet alleen de 1-2, maar ook het eerste competitie doelpunt van Afellay voor Barça. Eerder in de wedstrijd had Afellay nog een grote kans gemist, toen ging hij vanuit een counter alleen op de keeper af, maar zijn schot verdween niet in het doel.

Zo'n vijf minuten voor tijd mocht Barça B speler Bartra zijn eerste doelpunt in de Primera División maken. Vanuit een corner kopte hij snoeihard raak achter de keeper van Malaga. Dit doelpunt bepaalde de eindstand op 1-3 en hiermee sloot Barça wederom een succesvol jaar in de Primera División af. Nu rest alleen volgende week zaterdag nog de finale om de Champions League.

Opstellingen:
FC Barcelona: Pinto, Adriano (59. Alves), Bartra, Abidal (70. Pedro), Maxwell, Fontàs, Thiago, S.Roberto, Afellay, Bojan en Jeffren (67. Mascherano)

Malaga: Caballero (86. Arnau), Gamez, Kris, Weligton, Eliseu, Camacho, Maresca, Apoño (69. Sandro Silva), Duda (69.Portillo), Juanmi y Seba.