Nieuws Augustus 2013

Maleisië XI-Barça 1-3

De tour door Maleisië is tot haar einde gekomen. FC Barcelona heeft Azië gedag gezegd met een 1-3 overwinning tegen een Maleisië XI dat veel weerstand bood. Lionel Messi haakte op het laatste moment af met een lichte dijblessure, maar Barça was er desondanks op gebrand om de laatste wedstrijd van de seizoensvoorbereiding op positieve wijze af te sluiten.

In Kuala Lumpur stonden Barça tegenover een goed georganiseerde en agressieve verdediging, met het gehele Aziatische team geparkeerd op de eigen helft. Waarschijnlijk heeft dit een glimp geboden op het aanstaande seizoen, waarbij de mannen van Tata Martino elke manier van aanvallen die ze kennen zullen moeten inzetten om een weg door de muur van de tegenstander te banen.
Het niveauverschil van de techniek was voorspelbaar groot, maar de thuisploeg maakte dit ruimschoots goed met haar enthousiasme, evenals het grote enthousiasme van de lokale aanhang. Maleisië XI had de kans om de voorsprong op haar naam te schrijven, toen Idlan Talaha doorbrak, maar zijn inzet raakte de paal. Daarna kwamen ze er weinig aan te pas; Barça bleef druk vooruit zetten met pogingen van Neymar en Andrés Iniesta om de 0-1 op het scorebord te zetten.

Een van de betere aanvalsopties die Barça in de seizoensvoorbereiding tentoon heeft gesteld is Jordi Alba met zijn lange pas over de linkervleugel. In de 33e minuut gaf de verdediger aan op Cesc Fàbregas, die met een zwakke kopbal poogde te scoren. De doelman leek zijn inzet dan ook te keren, maar uiteindelijk belandde de bal toch in de hoek van het doel. Barça bleef domineren, terwijl Maleisië wachtte op haar kans om door te breken. Vlak voor rust werden ze beloond met de gelijkmaker, toen Amri de bal onderschepte en achter Víctor Valdés in het net ramde.
De lokale vreugde was echter van korte duur, want twee minuten later bracht Neymar Barça opnieuw op voorsprong met een pracht van een doelpunt. Fàbregas was de zeer precieze aangever en de Braziliaan was zijn mannetje te snel af en rondde koelbloedig af: 1-2.

Tijdens de rust voerde Martino drie veranderingen door in zijn opstelling, en ook Neymar werd gewisseld. Barça voerde het tempo iets op en zette nog meer druk rondom het vijandelijke doel. Maleisië bood zo veel mogelijk tegenstand met een zeskoppige verdediging en kreeg steeds minder kansen in de aanval. Een hele rits aan wissels onderbrak het ritme van de wedstrijd, en Barça stond in de laatste fase met een totaal veranderd elftal op het veld.
Cesc deed zich opnieuw gelden als aangever van het derde blaugrana doelpunt, maar ditmaal was het Gerard Piqué die, met de flair van een aanvaller, een schot achter Fahmi plaatste. Jonathan Dos Santos was vlak bij een vierde doelpunt, maar de score bleef onveranderd. Fàbregas, die zichzelf in goede vorm had laten zien, moest helaas in de laatste minuten het veld verlaten met een enkelblessure, en de clubdoctoren zouden een dag later laten weten dat de Spanjaard zijn enkel verstuikt had.

Met deze 1-3 overwinning sloot Barça de succesvolle seizoensvoorbereiding op goede wijze af en kan de nieuwe coach met een goed gevoel terugkijken op wat de ploeg heeft neergezet. Martino en zijn mannen zullen dan ook reikhalzend uitkijken naar het begin van de Spaanse competitie dat, met voor een aantal spelers een korte onderbreking wegens internationale verplichtingen, steeds dichterbij komt.

Gerelateerd nieuws