Nieuws November 2013

Martino’s eerste 100 dagen bij Barça

In juli verraste FC Barcelona vriend en vijand met het aanstellen van Gerardo Martino als nieuwe hoofdtrainer van Barça. De club was opzoek naar een vervanger voor Tito Vilanova vanwege een nieuwe behandeling van zijn ziekte. Inmiddels staat Martino 100 dagen aan het roer bij FC Barcelona en we gaan eens kijken hoe hij het heeft gedaan tot nu toe.  We doen dat aan de hand van enkele cijfers.

153. Is het aantal seconden dat FC Barcelona in het seizoen 2013/14 nodig had om het eerste officiële doelpunt te scoren. In de wedstrijd tegen Levante, scoorde Alexis de 1-0. De einduitslag werd 7-0

1. Is het aantal titels dat de Argentijnse coach heeft gewonnen met FC Barcelona. Dit was ook de enige titel die hij tot nu toe als coach van Barça kon winnen. Dit is de Spaanse Supercup, waarin Atlético Madrid na twee gelijke spelen werd verslagen.

0. Het aantal wedstrijden dat Martino met Barça heeft verloren. De balans is op dit moment als volgt 13x gewonnen en 4x gelijk. Hij moet nog ervaren hoe het voelt om als Barça coach te verliezen.

41. Het aantal doelpunten dat zijn team geproduceerd heeft in 17 wedstrijden, dat is een gemiddelde van 2.4 doelpunten per wedstrijd.

10. Het nummer van het aantal wedstrijden zonder tegen doelpunt. Zo wisten Atlético Madrid, Ajax, Celtic, Levante, Malaga, Rayo, Almeria, Osasuna, Celta de Vigo en Espanyol niet te scoren tegen het Barça van Martino.

21. Het aantal spelers dat Martino al heeft laten spelen. Door het rouleren van de Argentijn, zijn bijna alle spelers al in het veld geweest. Alleen Pinto, Oier, Cuenca en Afellay hebben nog geen speelminuten gemaakt.

17. Het aantal basisplaatsen voor Valdés, de enige speler die van Martino elke wedstrijd een basis plaats heeft gekregen.

1331. Het aantal minuten dat Piqué dit seizoen heeft gespeeld. Hij kwam in 15 van de 17 wedstrijden in actie.

11. Messi, Piqué, Pedro, Alexis, Xavi, Neymar, Cesc, Alves, Bartra, Busquets en Adriano zijn de elf verschillende spelers die al hebben gescoord dit seizoen.

37. Is het aantal persconferenties die tot nu toe zijn gegeven door Martino. De Argentijn gaf zijn eerste persconferentie op 26 juli voor zijn presentatie en zijn laatste was op vrijdag na de derby tegen Espanyol.

Gezien de bovenstaande cijfers, mag als conclusie getrokken worden dat Martino het gewoon geweldig doet met zijn team, ondanks dat het team nog geen shows weggeeft zoals onder Vilanova of Guardiola. Nu hopen dat hij net als zijn twee voorgangers het voor elkaar krijgt om meteen in zijn eerste jaar kampioen van Spanje te worden.