Nieuws Juni 2011

Meer duels dan welke club ook

Het afgelopen seizoen heeft Barça 62 wedstrijden gespeeld. Het team speelde elke wedstrijd mogelijk: twee in de Super Cup, 38 in de Liga, negen in de Spaanse bekercompetitie, en dertien in de Champions League—meer wedstrijden dan welk team dan ook in de grote Europese competities.

In het derde jaar onder Pep Guardiola begon het team met twee wedstrijden in de Spaanse Super Cup tegen Sevilla, gevolgd door 38 wedstrijden in de Liga die Barça uiteindelijk tot landskampioen kroonden. Ondertussen werden ook negen duels om de Spaanse Beker afgewerkt, en dertien wedstrijden in de belangrijkste Europese competitie, dat tevens met overtuigende winst werd afgesloten. Barça’s succes zorgde voor een vol schema dat de Catalaanse club met verve volbracht, en dat uiteindelijk tot drie titels leidde.
62 is hetzelfde aantal wedstrijden als het seizoen dat Barça de treble in de wacht sleepte. Afgelopen jaar speelden ze 59 duels, toen ze in de laatste zestien van de Spaanse bekercompetitie werden uitgesloten door Sevilla.

De nummer twee en drie in de lijst van gespeelde aantal wedstrijden in het seizoen 2010/11 zijn Manchester United en Villarreal. Zowel het team van Ferguson, Barça’s rivaal in Wembley, als het team van Juan Carlos Garrido kwam tot een totaal van zestig wedstrijden. Het team dat net buiten de top drie is geëindigd is de ploeg van Mourinho, met een totaal van 59 wedstrijden, wat een behoorlijk contrast is met de 48 duels die de Koninklijke afgelopen seizoen behaalde.

Binnen Barça was Seydou Keita de absolute topper. Met 56 officiële wedstrijden was hij de speler op wie Josep Guardiola het vaakst een beroep deed. Hiermee was het derde seizoen van Keita bij FC Barcelona ook meteen het drukste. Zijn 56 gespeelde wedstrijden was meer dan andere spelers die vaak vele meer media-aandacht krijgen zoals Messi (55), Alves (54) en Villa (52). Keita speelde 35 duels in de Liga, waarvan vijftien als basisspeler, en hij scoorde drie goals. In de Champions League deed de Afrikaan mee aan tien wedstrijden, vier als basisspeler, en met één goal op de teller. In de Copa del Rey speelde hij zelfs in alle wedstrijden, driemaal in de basis, en wist hij twee goals te scoren. Tot slot maakte hij de volle negentig minuten vol in beide duels om de Spaanse Supercup tegen Sevilla.

Keita moet echter niet alleen gewaardeerd worden om zijn statistieken. De Afrikaanse speler is uitgegroeid tot een centraal onderdeel van het team, en Pep Guardiola benadrukt continue de uitzonderlijke houding van Keita. Zoals Pep zei in aanloop van de wedstrijd tegen Herculés op 29 januari: “Voor mij is Keita het imago van het team. Deze speler toont vrijgevigheid in alles. Ik hoop dat dit het beeld is dat ons van hier naar het einde van het seizoen van leiden. Wanneer spelers in een team zo gracieus accepteren dat ze reservespelers zijn, dan zal dat team ver komen.” Guardiola wist waar hij over sprak. Barça won de competitie en de Champions League, en Seydou Keita speelde een fundamentele rol in de balans en de prestaties van de ploeg.