Nieuws April 2012

Messi: “Ik ben blij dat ik heb gescoord”

De 1-2 score in het Ciutat de València was een essentiële overwinning waarmee Barça de achterstand op Madrid kan behouden op vier punten. Na de wedstrijd zei Lionel Messi, die weer van uiterst belangrijk was voor zijn team met beide doelpunten, dat hij erg blij was om de drie punten te behalen tegen het meest verrassende team van dit seizoen. “We wisten dat het een lastige uitwedstrijd zou worden. Levante speelt een fantastisch seizoen, en we hebben een goed resultaat weten te behalen.” De Argentijn benadrukte echter dat het moeilijk was om het op te nemen tegen de ploeg van Juan Ignacio Martínez: “Op dit punt in het seizoen speelt elk team voor iets van belang. Deze wedstrijden zijn erg lastig.”
Nu Barça haar elfde overwinning op rij heeft weten te boeken in La Liga, feliciteerde Messi zijn teamgenoten met het voortzettende van deze succesvolle reeks. “We moeten zo blijven doorgaan. Het is nu tijd om na te denken over Chelsea, een hele belangrijke wedstrijd. Het zal nog moeilijker worden dan het duel tegen Levante.”

Messi en Cristiano Ronaldo hebben eigenhandig geschiedenis geschreven in La Liga, nu ze beiden de top bezetten in de ranglijst van goal getters. Beide spelers, met 41 goals elk, hebben hun vorige record al verbroken in hun strijd om de Pichichi prijs. Ondanks die onderlinge strijd, benadrukte Messi het belang van het succes van zijn team, boven dat van hemzelf: “Het gaat ons voor de wind, maar wat heel belangrijk is, is dat we allebei strijden om het kampioenschap.” Terwijl hij zijn weg vervolgede naar de kleedkamers, concludeerde Messi: “Ik ben blij dat ik scoorde, want het team heeft gewonnen.”

Hierbij nog wat commentaar van een aantal andere spelers:

Víctor Valdés: “Een overwinning waarvoor we hard hebben gevochten. Ik ben trots op het werk dat we hebben verricht, en ik feliciteer Levante met hoe zij hebben gespeeld. Het is een hele goede ploeg.”

Pedro Rodríguez: “Het was een hele lastige wedstrijd, en we wisten dat het moeilijk zou worden. Levante scoorde de eerste goal, maar we wisten terug te komen. We domineerden de hele wedstrijd. Na de penalty die we tegen kregen, was het nog lastiger, omdat ze alles dichtzetten en hun verdediging is heel sterk. Daarom was het zo moeilijk om terug te komen, maar ons doorzetten met spel op de vleugels stelde ons in staat om terug te vechten. We zijn heel blij hiermee. Er staat ons nu een zware week te wachten. We zullen hard werken aan de voorbereiding op de aanstaande wedstrijden. Het was moeilijk om het gat met Real Madrid te dichten; we zullen proberen om ons zo goed mogelijk voor te bereiden op de wedstrijd van volgende week zaterdag om het kampioenschap binnen handbereik te houden. El Clásico is zowel voor ons als voor hun belangrijk.”

Cesc Fàbregas: “Het is duidelijk dat we ons nog kunnen verbeteren. Het was een lastige wedstrijd, maar we hebben het goed gedaan. We zijn goed ingelopen op Madrid; we gingen naar het Vicente Calderón met een achterstand van dertien punten, en nu zijn we slechts vier punten van hen verwijderd. Ondanks dat is het nu tijd om ons te richten op Chelsea en de competitie een paar dagen met rust te laten. Dit was een van de lastigste uitwedstrijden, maar er staat nog een aantal moeilijke op het programma. La Liga hebben we nog niet binnen. We zullen niet op onszelf rekenen, zelfs als we Real Madrid verslaan. Er zijn nog maar een paar wedstrijden te gaan, maar het einde van La Liga is nog niet in zicht. Barça heeft echter een geweldige spirit, we zijn heel competitief.”

Thiago Alcántara: “In de tweede helft dachten we niet meer aan La Liga. We gaven alles dat we hebben en nu kunnen we genieten van een van onze meest lastige overwinningen. Het is een lastig stadion om in te spelen, en Levante is een fantastisch team. Ik ben zelf bereid om in elke positie te spelen, het doel is om altijd op zoek te gaan naar de overwinning. De filosofie van de Club is ongelofelijk. Voor ons jonge spelers is het een groot genot, we moeten dankbaar zijn dat de Club ons zoveel vertrouwen geeft. Nu richten we ons op Chelsea, een hele lastige rivaal, een historische Europese club. Het zal een prachtige play-off worden.”

Isaac Cuenca: “Het was behoorlijk lastig, maar we wisten wat ons te wachten stond toen we naar Levante gingen. Het was moeilijk omdat ze ons de vleugels wel gaven, maar omdat het lastig was om een goede cross het zestienmetergebied in te krijgen. Uiteindelijk is het echter gelukt en wonnen we de drie punten. Ik geloof dat het wel een penalty was; ik werd geduwd, de lijnrechter zag dat en de scheidsrechter handelde daarnaar. We gaan nu ons alles geven in Londen om een goed resultaat te behalen voor de return in het Camp Nou.”