Nieuws Februari 2013

Milan - Barça 2-0

Woensdagavond pakte FC Barcelona de Champions League campagne weer op na een lange onderbreking en wel met de eerste wedstrijd uit het tweeluik met AC Milan. De Italiaanse club, met welke Barça een lange transferhistorie over en weer deelt, heeft net als de Catalanen tot dusver een prima seizoen achter de rug en staat aan kop in de Serie A. In 2013 heeft Milan nog niet verloren en Barça toog naar het San Siro met de intentie daar verandering in te brengen, of in elk geval een goed resultaat neer te zetten voor de return in Camp Nou.
Jordi Roura stond voor de blaugranas nog altijd aan het roer en koos voor een weinig verassende opstelling. Xavi, die maandag pas het medische groene licht ontving, begon gewoon in de basis, terwijl David Villa in Barcelona was achtergebleven omdat hij nog niet volledig fit was.

AC Milan begon fel aan de wedstrijd en al snel golfde het spel op en neer. Het was de thuisploeg die de meeste kansen creëerde. Eerst was El Shaarawy dicht bij de openingstreffer, maar werd dit eigenhandig voorkomen door Carles Puyol; daarna stond Boateng helemaal vrij bij een corner, maar kwam Barça goed weg toen de bal over het doel zeilde.
Na zo’n vijfentwintig minuten nam Milan gas terug en was het aan Barça om het spel te bepalen. Maar de Catalanen leken te slapen of in elk geval niet hun spel te kunnen vinden, want behalve wat zwakke pogingen kwamen er nul kansen voorbij. Milan loerde ondertussen op de counter, bleef sterk Italiaans verdedigen en voorkwam dat Barça gevaarlijk kon worden. Zo eindigde de eerste helft doelpuntloos en was een flashback naar het antivoetbal van Chelsea onvermijdelijk.

In de tweede helft bleef Barça terughangen en was het opnieuw AC Milan dat aanvallend van start ging. Een doelpunt was hoognodig om de status quo te doorbreken, maar bij beide ploegen ontbrak enige overtuiging; Milan bleef rond het middenveld hangen en verdedigen, terwijl Barça niet aanzette en het tempo opvoerde.
Het doelpunt van Boateng doorbrak de ban op de wedstrijd. Wegens een scheidsrechterlijke dwaling werd de handsbal van Zabate niet afgestraft en kon Boateng onterecht de openingstreffer inschieten: 1-0. Dit zou later het kantelpunt van de wedstrijd blijken. Barça kon niet anders dan aanzetten om de achterstand om te draaien, maar de blaugranas lieten weinig initiatief en creativiteit zien. Ook de wissel Alexis voor Fàbregas mocht niet baten. Het voetballen werd meer schoppen aan Italiaanse zijde en ongeïnspireerd rondspelen aan de Catalaanse kant. Met slechts een kwartier te gaan loste Iniesta vanuit het niets een schot op doel, maar ook deze poging miste enige overtuiging; de bal zeilde naast. Tien minuten voor tijd was het AC Milan dat geheel onverwacht de genadeklap uitdeelde met een goed en strak uitgevoerde aanval: 2-0. Barça probeerde nog, maar ging niet tot het uiterste en legde zich neer bij nul punten.

Met de 2-0 nederlaag heeft Barça nog een hele kluif aan de Italiaanse ploeg wanneer deze over drie weken naar Camp Nou komt met een 2-0 voorsprong. Maar het vizier zal nu eerst gericht worden op de competitiewedstrijd tegen Sevilla en de twee wedstrijden tegen Real Madrid in de Copa del Rey en La Liga.

Opstelling FC Barcelona: Valdés, Alves, Piqué, Puyol (88’ Mascherano), Alba, Busquets, Xavi, Iniesta, Fàbregas (62’ Alexis), Pedro en Messi.

Opstelling AC Milan: Abbiati, Abate, Mexès, Zapata, Constant, Montolivo, Ambrosini, Muntari, Boateng, Pazzini (74’ Niang) en El Shaarawy (87’ Traoré).