Nieuws Maart 2011

Nieuwe mijlpaal: 900 internationale goals voor Barça!

De drie goals die Barça afgelopen dinsdag tegen Arsenal scoorde, bracht het aantal doelpunten van Catalaanse voet in officiële internationale wedstrijden verder dan het epische aantal van 900. De eerste goal, die schitterende van Messi, maakte van het totaal precies 900, en de twee daaropvolgende doelpunten van Xavi en daarna Messi brachten het huidige aantal op 902 – en we tellen nog steeds! De wedstrijd van dinsdag markeerde daarmee een historisch record voor FC Barcelona dat in 467 wedstrijden behaald werd, waarin 479 goals werden doorgelaten.

Meer dan de helft van de laatste honderd goals die het team scoorde, werden onder coach Pep Guardiola gescoord. De Catalaan zag het team dat hij opstelde al 69 internationale doelpunten scoren: 36 in de Champions League in het winnende seizoen 2008/09, 20 afgelopen jaar en 13 tot dusver in dit seizoen.

Van alle 902 doelpunten vielen er 412 in de Champions League/Europese Cup, 178 in de Cup Winners Cup (Europa Cup II), 149 in de UEFA Cup, 141 in de Fairs Cup (voorloper UEFA Cup), 10 in de Europese Super Cup, 9 in de Wereldbeker voor Clubs, 2 in de Fairs Cup Grand Final, en ééntje in de Intercontinentale Cup.

Op 14 december 2006 werd overigens de 800e internationale goal voor Barça gescoord; vier jaar en vier maanden geleden, in de halve finale van de Wereldbeker voor Clubs tegen Amèrica de Mexico, toen Rafa Marquez de tweede goal van de 4-0 overwinning scoorde.