Nieuws Februari 2016

Ode Messi en Suárez aan Cruijff

Zondagavond won Barça in Camp Nou met 6-1 van Celta de Vigo. Het meest memorabele doelpunt werd gecreëerd door Lionel Messi en Luis Suárez. De twee aanvallers kopieerden de legendarische strafschop van Johan Cruijff en Jesper Olsen uit 1982 tegen Helmond Sport. Destijds legde Ajacied Cruijff de bal breed op Jesper Olsen, die kaatste op Cruijff, waarna laatstgenoemde scoorde.

Het team van Luis Enrique kreeg tien minuten voor het einde van de wedstrijd de penalty toegekend doordat Messi tegen de achterlijn uit balans was gebracht door een Celta-verdediger. De 5-voudig Ballon d'Or-winnaar leek zelf de penalty binnen te gaan schieten om zo voor zijn 300e competitiedoelpunt te tekenen, maar het werd een ode aan Cruijff door de bal breed te leggen op Suárez, tevens oud-Ajacied. Waar Olsen de bal nog terug kon leggen, was daar voor Suárez geen tijd en ruimte voor, dus besloot de Uruguayaan zelf de 4-1 te scoren.

De actie van Messi zorgde direct voor kritiek in de Spaanse media. Het zou respectloos zijn richting Celta en diens keeper. Gelukkig werd dat na de wedstrijd gelijk ontkracht door de coach van Celta, Toto Berizzo: “Het aantal doelpunten dat we tegen hebben gekregen doet pijn, niet de manier waarop er is gescoord.”

Luis Enrique sprak zeer lovend op de manier waarop Messi en Suárez de strafschop namen: “Het is een legitieme manier om een penalty te nemen. Sommigen houden er van, anderen niet. Maar iedereen die bij Barça speelt, speelt om prijzen te winnen, plezier te hebben en de fans te vermaken.” Daar is zijn selectie zéker in geslaagd!

Andrés Iniesta vertelde na afloop in de mixed-zone: “Ik was verrast door de wijze waarop ze de penalty namen. Persoonlijk heb ik het ze niet zien oefenen op de trainingen, maar ik ben ervan overtuigd dat ze het zo afgesproken hadden. Ik ben vooral blij dat het ze gelukt is; zo kun je ook een penalty scoren. ” De aanvoerder van Barça weet daarnaast zeker dat het geen teken was van discrespect: “We hebben altijd veel respect voor onze tegenstanders en hun manier van spelen. Dat geldt ook voor Messi en Suárez; het was geen respectloze actie.”

Inmiddels is de pers daar ook van overtuigd en staan de kranten over de hele wereld vol lof over de bijzondere penalty. De Catalaanse krant ‘Sport’ kopt: “Magie van Messi die een van de bekendste doelpunten van Cruyff opnieuw heeft uitgevonden.” Zelfs de Madrileense krant ‘AS’ was lovend: “Messi brengt penalty Cruijff tot leven”

De Franse krant L’Équipe herinnert een Frans duo dat voor een Cruijff-Olsen penalty ging: “De twee Barça-aanvallers scoorde een ‘penalty à deux’ waar elf jaar geleden Robert Pirès en Thierry Henry niet in slaagden.” Voormalige Barça-aanvaller Henry werd in het seizoen 2005/2006 in een wedstrijd tegen Manchester City door zijn toenmalige Arsenal FC ploeggenoot Pires gemist, zie HIER, waardoor die penalty de mist in ging.