Nieuws Februari 2016

Oog op Celta de Vigo

Zondagavond om 20:30 uur neemt FC Barcelona het op tegen Celta de Vigo in de Spaanse competitie. Gaan Luis Enrique en zijn mannen hun nieuwe Spaanse record allertijden, van de langste ongeslagen reeks ooit in alle competities (29), opschroeven?

Eerder dit seizoen gaf Celta de Vigo de Catalaanse ploeg een aardige draai om de oren, toen de blaugranas in de uitwedstrijd in het Balaídos genadeloos met 4-1 ten onder gingen. Geen wonder dan ook dat Luis Enrique niet gerust is op het treffen zondagavond in Camp Nou.
De 4-1 zege op Barça was voor Celta onderdeel van een indrukwekkende ongeslagen reeks van acht wedstrijden sinds het begin van het seizoen. Desondanks is hun campagne in dramatisch omgeslagen. Sinds de kerstdagen heeft de ploeg slechts één van de zeven wedstrijden weten te winnen en alle drie de uitwedstrijden (Málaga, Rayo Vallecano en Las Palmas) verloren ze.

Commentatoren in Spanje wijten deze afgenomen vorm aan de afwezigheid van vele sleutelspelers uit de Celta-selectie. Andreu Fontàs en Nolito, twee ex-blaugranas die het huidige seizoen uitstekend startten, zijn geblesseerd en zijn sinds 2016 niet meer op het wedstrijdveld gezien. Ook defensieve middenvelder Augusto Fernández wordt gemist sinds zijn vertrek naar Atlético Madrid. Tevens moet Celta de Vigo zondagavond een oplossing vinden voor een geschorst viertal (Iago Aspas, Fabián Orellana, Sergi Gómez en Theo Bongonga) dat normaal de dienst uitmaakt binnen het elftal. Geen gemakkelijke taak voor trainer Eduardo Berizzo, dus.

Ondertussen lijkt Luis Enrique te kunnen beschikken over een verser elftal. Na de 7-0 zege op Valencia in de Copa del Rey halve finale kon hij veel van zijn vaste spelers in de return rust gunnen. In die weinig enerverende wedstrijd was het 1-1 gelijkspel meer dan voldoende voor Barça om een finaleplek te veroveren.
Ook Celta de Vigo streed in de halve finale om een ticket naar de eindstrijd van de beker, maar de in de heenwedstrijd geleden 4-0 nederlaag tegen Sevilla kon de ploeg niet meer goedmaken in de return, ondanks twee gescoorde doelpunten.

Tot slot is het treffen met Celta de Vigo altijd een bijzondere voor Luis Enrique. Niet alleen heeft de ploeg meerdere ex-blaugranas in de gelederen; tevens is het de voormalige club van Luis Enrique, die de club achter zich liet om in de zomer van 2014 aan de slag te gaan bij FC Barcelona.

De Fan Club Barcelona doet via Twitter uiteraard live verslag van de wedstrijd. Volg ons op ons Twitter-account en mis vanaf 20:30 uur niets van de wedstrijd!