Nieuws Januari 2011

Open training Barça groot succes

Op zondag 9 januari trainde Barça in het Miniestadi voor publiek, waar zowel de toeschouwers als de spelers zichtbaar ontzettend van genoten. De blaugrana sterren trainen normaal in het Ciutat Esportiva Joan Gamper met als enige toeschouwers de coachende staf, maar de dag na de overwinning op Deportivo La Coruña trainde de ploeg voor de ogen van 15.000 toeschouwers. Barça TV en de website van Barcelona toonden de sessie live op televisie en Internet zodat fans over de hele wereld ook thuis mee konden kijken.

Een aantal spelers uit het eerste team ontbrak, waaronder Iniesta en Alves, maar de groep werd aangevuld met spelers uit Barça B: Miño, Armando, Planas, Rafa Alcantára, Edu Oriol, Benja en Soriano. Na afloop van de training schoten wat spelers ballen als cadeaus in het publiek en daarna begaven de spelers en Guardiola naar de tribune om daar de overenthousiaste fans van handtekeningen en foto’s te voorzien. Als gevierde beroemdheden probeerden de voetballers aan de enorme vraag te voldoen, terwijl de camera’s onophoudelijk flitsten en de Barça-fans bleven vragen om een paar seconden aandacht van de voetbalsterren.

Na de sessie zei Keita: “Het is geweldig om te zien dat alle kinderen zo graag zo dicht bij de spelers willen zijn.” De middenvelder was duidelijk onder de indruk van het enthousiasme van de jeugd, dat met de meerderheid van het publiek ruimschoots vertegenwoordigd was. “De atmosfeer was geweldig,” zei Keita. “Dit is verder bewijs dat Barça anders is en dat er geen andere club als deze bestaat.”
Ook Abidal was opgetogen om de fans te kunnen zien. “Het is geweldig om iedereen zo te zien. Het was een spectaculaire dag en ik denk dat we er allemaal van hebben genoten.” De Franse verdediger dacht wel dat dit niet op regelmatige basis zou moeten gebeuren. “Met de herrie zou het niet mogelijk zijn om altijd op deze manier te trainen.”

“Het is een dag om te herinneren,” zei Gerard Piqué na afloop. “Het was erg leuk om voor zoveel mensen te kunnen trainen en om te zien hoe ze zo verbonden zijn met het team. Het toont hoeveel mensen, vooral jongeren, er zijn die het team volgen. Ik vond het jammer dat het onmogelijk was om met iedereen te spreken.” Via Twitter liet de verdediger weten dat hij er trots op is een Barça-speler te zijn, na het zien van de enorme opkomst van fans die allemaal de training wilden bijwonen.
Ibrahim Afellay werd ook nog even geïnterviewd en de nieuwste aanwinst van Barça was overdonderd door de opkomst. “Deze club is enorm en heeft geweldige fans. Het is fantastisch, zoveel mensen. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Nu begrijp ik waarom jullie zeggen: Barça is meer dan een club.” Hij werd ook nog even gevraagd naar zijn competitiedebuut tegen Deportivo: “Ik ben tevreden over mijn minuten in het duel tegen Deportivo. Ik kreeg in die tien minuten veel de bal; mijn teamgenoten hielpen me ontzettend op het veld.”

Na deze openbare trainingssessie gingen de Barça-spelers op weg om, zoals traditie is, ziekenhuizen in Barcelona te bezoeken.