Nieuws Mei 2012

“Het is als een onderhoudsbeurt”

De dag nadat hij te horen kreeg dat hij een knieoperatie moet ondergaan en dat hij zes weken uit de running kan liggen, gaf Carles Puyol een heel opgewekte persconferentie. Hij verzekerde de aanwezige media: “Het is net als een onderhoudsbeurt voor je auto. Afgelopen jaar maakte ik me er meer zorgen om, maar dit jaar ben ik veel optimistischer. Voor je het weet, ben ik weer volledig fit.”

De soortgelijke blessure van vorig jaar heeft Puyol meer vertrouwen en hoop gegeven met het oog op de operatie. “Destijds wist ik niet wat de blessure was, maar nu is het duidelijk en de dokters hebben me aangeraden om nu mijn knie goed te laten ‘schoonmaken’. Als ik door zou gana met spelen, zou ik zowel met mijn team als met mijn knie een risico nemen.”

De blessure betekent dat Puyol het einde van Barça’s seizoen moet missen. “Het is een hele slechte timing en dat vind ik heel erg vervelend. De bekerfinale is voor mij de beste wedstrijd van het seizoen, het is ongelofelijk. Ik zal toch proberen om mijn teamgenoten te helpen zo goed als ik kan vanaf de zijlijn en om van de wedstrijd te genieten.”

Helaas zal de blaugrana aanvoerder naar alle waarschijnlijkheid ook het Europese Kampioenschap van het Spaanse nationale elftal missen. Hij gaf toe: “Het ziet ernaar uit dat ik het niet zal redden. We zullen zien hoe de operatie verloopt, maar ik denk dat het onmogelijk zal zijn—ik heb ook tijd nodig om te herstellen. Ik had heel erg veel zin om naar het EK te gaan, maar nu concentreer ik me op mijn operatie en om weer fit te worden zo snel als ik kan. Ik weet zeker dat het goed komt.” Puyol is van mening dat het het eerlijkste is als de beste spelers naar een groot toernooi als het EK gaan.

Ondanks alles ziet Puyol, die 34 jaar is, de operatie niet als het einde van zijn internationale carrière. “Als ik iets zeker weet, dan is dat dat ik op het veld stop, niet op de operatietafel. We zullen zien hoe ik volgend seizoen ben en dan pas een beslissing nemen.”