Nieuws Maart 2011

Pep: “De eerste test van de vier”

Josep Guardiola liet tijdens de persconferentie wegens de competitiewedstrijd tegen Sevilla weten dat het duel van zondag de eerste van de vier testen die Barça moet ondergaan voordat ze tegenover Madrid staan. Pep: “Het is een kleine competitie voor we naar Bernabéu gaan.”

Sevilla, Getafe, Villarreal en Almería zijn de vier teams die Barça tegenkomt voor ze de strijd aangaan met Real Madrid. De Barça-coach is ervan overtuigd dat deze wedstrijden de toekomst van het kampioenschap bepalen. Pep: “Er is steeds minder tijd te gaan. We moeten punten halen voor en na de wedstrijd in Bernabéu. Het is belangrijk voor ons om aan de top te staan wanneer we daarheen gaan, en dat hangt allemaal af van de vier wedstrijden die er nu aankomen; het zal het einde van de competitie bepalen.”
Guardiola wil op zijn minst zeven punten voorsprong hebben op Barça’s aartsrivaal. Pep: “Het zijn wij die moeten winnen. Niemand, en vooral Madrid niet, zal ook maar iets weggeven. We komen zo langzamerhand in de beslissende face: we staan in de bekerfinale, in de kwartfinales van de Champions League, en nu is het weer terug naar de competitie.” De Catalaanse coach is zich er echter ook van bewust dat de competitie niet over is voordat ze tegen Mourinho’s ploeg gespeeld hebben.

De aanstaande wedstrijd is die in Sevilla. Pep: “Ze doen het al een paar jaar erg goed. Ze zijn een van de grote teams, een van de klassiekers, met goede spelers en ze spelen op een goed gedefinieerde manier. Het is altijd moeilijk om daar punten te behalen en het is ongelofelijk hoeveel herrie dat publiek maakt. Sevilla is een van de grote teams in deze competitie, dus we moeten goed spelen.”
Guardiola houdt wel van de manier waarop de Andalusiërs spelen: “Ze spelen al een aantal jaar op een hele specifieke manier en het levert ze genoeg op. Het is een karakteristieke ploeg die goed aanvalt.” Hij weet dat Sevilla sterspeler Luis Fabiano moet missen, maar ook dat Negredo op het moment in goede vorm is.

De wedstrijd tegen Sevilla wordt gespeeld op Guardiola’s 1.000e dag als clubcoach. Hij liet weten dat hij alle spelers die al deze tijd onder hem hebben gespeeld wilde bedanken  en dat het dankzij de ploeg en hun harde werk is dat mensen tot nu toe zo genoten hebben van Barça.

De enige speler die Barça mist, is Carles Puyol. Pep: “Hij heeft een belangrijke blessure en heeft zijn behandeling ondergaan; hij voelt zich steeds beter. Maar toch heeft hij af en toe nog last van die blessure, dus gaan we door met zijn herstelbehandeling. Hij is erg positief. We werken er allemaal hard aan dat hij snel kan terugkeren, maar hij is zonder twijfel niet beschikbaar voor morgen. We zullen zien hoe het volgende week gaat. Hij is in elk geval goed vooruitgegaan.”

Guardiola had tot slot ook nog een boodschap voor het Japanse volk naar aanleiding van de ergste aardbeving ooit en de daaropvolgende tsunami die het land afgelopen vrijdag troffen. Pep: “Ik hoop dat Japan zich weer kan oppakken en kan heropbouwen na deze catastrofe. De beelden spreken voor zich, het is verschrikkelijk. Ik wil de mensen daar mijn liefde en sterkte toewensen en ik weet zeker dat we binnenkort een Aziatische tour kunnen organiseren zodat we bij ze kunnen zijn.”

Barça zal zondagmorgen naar Sevilla vliegen en naar verwachting zal de ploeg rond lunchtijd aankomen in Andalusië.

De selectie voor de wedstrijd tegen Sevilla: Valdés, Pinto, Alves, Piqué, Milito, Adriano, Maxwell, Abidal, Sergio Busquets, Mascherano, Keita, Iniesta, Xavi, Afellay, Pedro, Jeffren, Bojan, Villa en Messi.