Nieuws Februari 2012

Pep: “Een pijnlijke nederlaag”

Na de nederlaag tegen Osasuna, zei Pep Guardiola: “Het is pijnlijk om nog verder achterop te raken op Madrid. De realiteit is dat we ons al op een belangrijke afstand bevonden, en die wordt waarschijnlijk groter. Dit team geeft echter nooit op, en ook de coach niet. We moeten door blijven gaan tot het einde. We hebben niet veel perspectieven om vanuit te werken, we kunnen alleen de volgende wedstrijd zo goed mogelijk spelen.”

Guardiola was echter tevreden met de instelling van zijn team in de tweede helft, toen zijn spelers tot de laatste minuut vochten om een punt mee te nemen uit het Reyno de Navarra. “Osasuna was beter in de eerste helft, maar we speelden een goede tweede helft; er had van alles kunnen gebeuren.” Na de wedstrijd liet de Barça manager weten zijn concentratie nu te verschuiven naar het Champions League duel tegen Bayer Leverkusen dat op het programma staat. “We gaan naar Europa om onze titel te verdedigen. We speelden een tweede helft die ons laat zien hoe een Champions League te verdedigen.”

Pep gaf toe dat Osasuna in de eerste helft beter begon en zich beter aan het staat van het veld aanpaste dan Barça. Maar nadat zijn team zich van haar betere kant liet zien in de tweede helft, waarin het veld niet zoveel invloed had op het Catalaanse spel, zei de coach: “Als we in de tweede helft goed speelden op dit veld, hadden we dat in de eerste helft ook kunnen doen.”

Hieronder ook commentaar van een aantal spelers na afloop van de nederlaag tegen Osasuna, die Barça’s kans op de competitietitel enigszins heeft doen vervagen.

Víctor Valdés sprak erover dat het lastig wordt om de voorsprong van Madrid van 10 punten te verkleinen, maar zei dat het team door zal gaan tot het einde. “Realistisch gezien wordt het heel moeilijk. We hebben vandaag niet gepresteerd en de Liga is wat lastiger geworden. Het is nog niet definitief, maar wel moeilijker.” De Barça-keeper legde de verantwoordelijkheid voor de nederlaag niet bij de scheidsrechter neer. “Ik praat normaal niet over de scheidsrechters. Beide teams kregen twijfelachtige beslissingen toegewezen.” Valdés zei dat zijn team niet goed begon tegen Osasuna. Tot slot sprak hij even over de Champions League wedstrijd tegen Leverkusen: “We spelen dinsdag in een ander belangrijk duel van de Champions League. We moeten weer opstaan en vooruit blijven gaan.”

Pedro Rodríguez: “We zijn terneergeslagen, maar dat is normaal na een nederlaag. Het was een wedstrijd waarin we het ons niet konden veroorloven te verliezen, en toch verloren we punten. Het was daadwerkelijk een lastige wedstrijd. We waren beter in de tweede helft en hadden zelfs de kans om terug te komen. Uiteindelijk waren we teleurgesteld met het resultaat. De competitie winnen is mogelijk, maar het is moeilijk een gat van 10 punten te overbruggen. We blijven vechten tot het einde.”

Isaac Cuenca: “We weten wat voor een team we zijn en we moeten blijven vechten to het einde. Het veld was smal, maar dat wisten we al toen we erheen gingen. Het is normaal dat het lastiger is voor ons in uitwedstrijden. Het Camp Nou is groter en de bal rolt veel beter op het veld. Maar we moeten niet op zoek gaan naar excuses. We zullen met veel enthousiasme naar Leverkusen gaan om te winnen.” Over de afgekeurde goal van Alexis: “Ik kon niet zien of het wel of geen buitenspel was. Het ging allemaal heel snel.”

Gerard Piqué: “De beslissingen van de scheidsrechter zijn geen excuus voor verliezen van Osasuna. Het puntenverschil met Madrid blijft groeien, maar ik vraag de fans om ons bij te blijven staan, want we hebben ze meer dan ooit nodig. We geven de titel niet op.” Over de Champions League: “Het is een hele aantrekkelijke competitie, de meest prestigieuze die er is. We zullen het ons alles geven om te winnen.”

Andrés Iniesta: “Het is een pijnlijk verlies. We reageerden wel, maar het was niet genoeg. Nu moeten we doorgaan tot het einde. Maar eerst moeten we ons voorbereiden op het Champions League duel.”